Tjenesten gjør det mulig å sammenligne pris på handlekurver som inneholder noen av de mest solgte merkevarene i Norge.

«Sjekk dagligvarer» og appen «Peiling» er utviklet av Forbrukerrådet på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet.

Kunden i førersetet

 Dagligvarer står for en stor del av husholdningenes utgifter hver måned, og mange ønsker å spare inn der de kan. Det kan være vanskelig når prisene ikke er å finne utenfor butikkenes fire vegger.

 - Det er et mål for denne regjeringen at vi skal ha effektive markeder med sunn konkurranse. Med tjenesten vi lanserer i dag vil vi bidra til at kundene kommer i førersetet og får mulighet til å gjøre valg på egne premisser, sier barne- og likestillingsminister Solveig Horne.

Målet med tjenesten er at forbrukeren skal få tilstrekkelig med informasjon til å kunne ta bevisste valg når de handler dagligvarer, og finne den butikken som har det de trenger til en billigst mulig penge

- Dagligvaremarkedet er et av de eneste markedene hvor forbrukeren ikke har informasjon om prisene før de faktisk står ved hyllekanten. Det vil vi gjøre noe med, sier direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland.

Tjenesten har kostet syv millioner kroner å utvikle, og Forbukerrådet har jobbet med en slik portal i hele syv år.

Økt forbrukermakt

Forbrukere er forskjellige og vektlegger forskjellige ting. Noen er opptatt av kvalitet, andre pris.

 - De som kun ønsker å velge ut fra pris må få lov til det. Samtidig er det viktig å huske på at prisbevissthet ikke nødvendigvis handler om å kjøpe det billigste, men å kunne velge det best prisede produktet i forhold til kvalitet, sier Horne.

Sammen med appen «Peiling» gjør «Sjekk dagligvarer» det mulig å sammenligne både pris og kvalitet når man skal legge turen innom butikken.

 - Det er mange som tenker kvalitet, sunnhet og lignende når de handler. Det har vi gjort enklere for dem med appen som viser innhold, allergener og merkeordninger for norske dagligvarer, forteller Flesland.

Målet er at det skal det bli lettere for forbruker å planlegge innkjøp, spare penger, sammenligne kvalitet og innhold i varene, og få oversikt over merkeordninger for alt fra økologi til miljø.

- Det omsettes årlig dagligvarer for over 150 milliarder kroner i Norge, og det hentes ut milliardoverskudd. Ved å gi mer kunnskap ønsker vi å øke både forbrukermakten og konkurransen, legger Flesland til.