I disse dager er ikke chatboter noe nytt, men vi er stolte av at vi er de første her til lands som kan tilby juridisk rådgivning på chatbot. Med «Lucy» er hjelpen kun et tastetrykk unna.

Landets boligeiere trenger en sterk og uavhengig forbrukerstemme. Uavhengig av om du bor i leilighet, rekkehus eller enebolig er det godt å vite at det finnes noen som gir uavhengige råd av høy kvalitet. Vi i Huseierne har ingen kommersielle interesser. Vårt eneste motiv er å gi de beste rådene til den som spør.

Du kjenner kanskje til Amazon sin "Alexa" eller Apple sin «Siri.» Disse er begge chatboter.

Her hjemme har mange fått sine egne chatboter, men ingen av de er designet for å gi juridisk hjelp. Verden forandrer seg raskt, og som forbrukerorganisasjonen for landets boligeiere vil vi være tilgjengelig når folk trenger svar. Vi vil være lette å nå der du vanligvis er.

«Lucy» er Huseiernes nye digitale boligadvokat, og hun kan hjelpe deg døgnet rundt, året rundt. 

Lucy er en tenkende chatbot basert på kunstig intelligens, eller maskinlæring som det også kalles. Dette betyr at Lucy vil bli stadig flinkere til å svare på spørsmål ettersom medlemmene benytter seg av henne. Hun blir smartere og lærer med andre ord underveis. Selv om det kan føles rart å snakke med en robot i begynnelsen, er vi sikre på at medlemmene våre kommer til å glede seg over Lucy som er viktig supplement til våre andre kommunikasjonskanaler.

I dag svarer Lucy godt på mange av de vanligste spørsmålene dere har om ulike temaer knyttet til bolig, og hun lærer nye ting fort. Temaene hun vil gi svar på utvider seg raskt, og byggetekniske og praktiske spørsmål om boligen din står høyt oppe på læreplanen til Lucy.

Chatboten vil ikke kunne løse alle juridiske konflikter, men den vil i mange tilfeller kunne gi dere gode og viktige juridiske råd når dere trenger det. Den vil kunne svare på spørsmål som gjelder de fleste rettsområdene tilknyttet det å eie egen bolig, f.eks. skatt, utleie, nabokonflikter, arv og kjøp og salg av bolig. En stor del av medlemmene har spørsmål om regler knyttet til det å eie bolig, og dette er en av tingene Lucy vil kunne svare på.

Chatboten er ment som en ekstra service til dem som foretrekker å bruke andre metoder enn de tradisjonelle når de vil nå oss. Mange synes det er greit å kunne bruke chattetjenester der og da, og få hjelp umiddelbart uten å forholde seg til åpningstider. Men du trenger ikke å være redd for at du ikke når oss fremover. Vi har ingen planer om å avvikle menneskelig hjelp over telefon og e-post.

Lucy kan naturligvis ikke svare på alt, og i de tilfellene oppfordrer vi til å bruke våre andre kommunikasjonskanaler, som jusstelefonen og vårt kontaktskjema for innsending av juridiske henvendelser.

Alle dialoger med Lucy er anonymiserte, og vi oppfordrer våre medlemmer til å ikke gi fra seg sensitive personopplysninger som navn, medlemsnummer og personnummer.

Kunstig intelligens er kun i startfasen, og utviklingen vil skje meget raskt de neste årene. Dette gjelder også for chatbotene. Huseierne ønsker å fremstå som en fremtidsrettet organisasjon, og følger utviklingen nøye.

Chatboten «Lucy» er en hyllest til Lucy Smith, som var eneste kvinne på sitt kull da hun begynte å studere jus på Universitetet i Oslo. Hun var første kvinne i Norge som tok juridisk doktorgrad og ble den første kvinnelige jusprofessor i Norge. I 1993 ble hun Universitetet i Oslos første kvinnelige rektor.