Vi er stolte av at vi er de første her til lands som kan tilby juridisk rådgivning på chatbot. «Lucy» er Huseiernes nye digitale boligadvokat, og hun kan hjelpe deg døgnet rundt, året rundt. 

Verden forandrer seg raskt, og som forbrukerorganisasjonen for landets boligeiere vil vi være tilgjengelig når folk trenger svar. Chatboten er ment som en ekstra service til dem som foretrekker å bruke andre metoder enn de tradisjonelle når de vil nå oss. Mange synes det er greit å kunne bruke chattetjenester der og da, og få hjelp umiddelbart uten å forholde seg til åpningstider.

Lucy er en tenkende chatbot basert på kunstig intelligens, eller maskinlæring som det også kalles. Dette betyr at Lucy vil bli stadig flinkere til å svare på spørsmål ettersom medlemmene benytter seg av henne. Hun blir smartere og lærer med andre ord underveis. Lucy er et viktig supplement til våre andre kommunikasjonskanaler.

I dag svarer Lucy godt på mange av de vanligste spørsmålene dere har om ulike temaer knyttet til bolig, og hun lærer nye ting fort. Chatboten vil ikke kunne løse alle juridiske konflikter, men den vil i mange tilfeller kunne gi dere gode og viktige juridiske råd når dere trenger det.

Den vil kunne svare på spørsmål som gjelder de fleste rettsområdene tilknyttet det å eie egen bolig, f.eks. skatt, utleie, nabokonflikter, arv og kjøp og salg av bolig. Lucy kan naturligvis ikke svare på alt, og i de tilfellene oppfordrer vi til å bruke våre andre kommunikasjonskanaler, som jusstelefonen og vårt kontaktskjema for innsending av juridiske henvendelser.

Alle dialoger med Lucy er anonymiserte, og vi oppfordrer våre medlemmer til å ikke gi fra seg sensitive personopplysninger som navn, medlemsnummer og personnummer.