Det er spesielt folks forventninger til landets økonomi neste år som påvirker hovedindikatoren i Forventningsbarometeret i negativ retning. Forventningsbarometeret er et kvartalsvis samarbeid mellom Finans Norge og Kantar TNS. Barometeret måler norske husholdningers forventninger til egen og landets økonomi og består av fem enkeltindikatorer som slås sammen til en hovedindikator.

- I hovedsak tror vi lavere optimisme kan knyttes til den varslede renteøkningen fra Norges Bank og den siste tids oppmerksomhet om en tiltagende handelskrig i verdensøkonomien, sier administrerende direktør i Finans Norge, Idar Kreutzer.

Ønsker å spare

Samtidig med advarsler om økt rente varsles det fra alle kanter om at strømprisene ikke skal ned, men trolig holde seg høy og kanskje øke. Det betyr at nordmenn ser en fremtid med økte bokostnader, hvor rente og strøm spiller en viktig rolle. I Elektronikkbransjen har man allerede merket at nordmenn begynner å holde igjen på pengene sine.

Målt i verdi ser melder Elektronikkbransjen en nedgang i salget av elektronikkprodukter i første halvår 2018 på 5,7 prosent sammenliknet med samme tid i fjor.

- Elektronikkslaget i fjor var riktignok usedvanlig godt, hele 14 prosent høyere enn året før. Nå ser vi at salget har stabilisert seg, sier administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Finans Norge tror folk ønsker å spare mer.

- I begrepet sparing ligger både nedbetaling av lån og sparing. Spareønsket er nå tilbake på samme nivå som det var i 4. kvartal 2015. I tillegg til at regjeringen sier vi må skape 25000 nye arbeidsplasser hvert år i 40 år for å kunne opprettholde den norske velferden har husholdningene, etter den lange lavrenteperioden, fått med seg en varslet renteøkning og uro i internasjonal handel. Dette påvirker vår fremtidsoptimisme. Når vi i tillegg ser at ønsket om å øke sparingen stiger markert ved denne målingen, mener vi dette kan ses i sammenheng, sier Idar Kreutzer.

«Husholdningsartikler» synker

Klassiske varer vi ønsker oss hjemme faller i salgstall, ifølge bransjen. For eksempel har TV-salget ifølge Elektronikkbransjen falt med hele 13 prosent. Lyset i tunellen er at gjennomsnittsprisen på hvilke typer nordmenn kjøper øker med tre prosent.

– 55 til 65 tommer tar en stadig større del av markedet, og i stod første halvår for 58 prosent av salget. I samme periode i fjor hadde de 48 prosent av totalmarkedet. Vi ser også et kjempehopp i andelen TV-er med ekstra høy oppløsing, såkalte 4K eller UHD-skjermer. De utgjør nå hele 78 prosent av salget, mot 28 prosent i samme periode i fjor, sier kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo.