- Det å trene, og å bevege seg om man ikke må, føles rett og slett helt unaturlig for de fleste av oss når vi blir voksne. Jeg tror det er forklaringen på hvorfor den berømmelige dørstokkmila er så uoverkommelig for mange. Det krever en helt voldsom mobilisering – og bevissthet om målet i den andre enden – for å bryte ut av dette mønsteret. Jeg og andre «eksperter» kan snakke så mye vi vil om at folk bør ta trappa – likevel tar ni av ti rulletrappa eller heisen når den først er der – selv om de ikke engang sparer tid på det, sier Andersen.

Nedstøvede treningsapparater

Uten å ha noe forskning i ryggen, tror Hus & Bolig at det ligger mange merkelige treningsapparater og støver ned under sengene i norske hjem – og mange ubrukte ergometersykler i kjellere rundt omkring. Hva skal vi gjøre med disse? spurte vi treningseksperten.

- Nå er jeg veldig opptatt av gjenbruk og av å bruke det man har, men med unntak av ergometersyklene er disse treningsapparatene sjelden verdt mer enn materialene de er laget av, sier han.

Noen kan man kanskje skru fra hverandre og bruke på annet vis? Ergometersykkelen du ikke bruker synes han man kan selge eller gi bort, så noen andre får glede av den.

- Mange hjemmetreningsapparater er dessverre lite inspirerende å drive med i lengden. Det er bedre å få dem bort, enn å gå rundt med dårlig samvittighet, sier treningseksperten.

Trene hjemme

Han er likevel en pådriver for å trene hjemme.

– Ja, og jeg ser også at mange etter hvert er veldig kreative og klarer å bruke det de har i omgivelsene. Bloggere og andre legger ut mange gode tips på youtube og andre sosiale medier, forteller han.

Han har akkurat selv begynt å være litt aktiv på sosiale medier, blant annet på instagramkontoen andersenyngvar.

- Jeg har også hatt direktesendt trenings-tv hjemme fra stua mi, med høye seertall. Så jeg tror alle som trenger inspirasjon i så måte skal klare å finne det. Når det er sagt; skikkelig styrketrening på stuegulvet er en utfordring. Jeg tror derfor på korte økter. Sett av fem minutter – det kan alle klare, og før rolige kroppsvektøvelser trenger man heller ikke å varme opp. Fem minutter styrketrening om dagen, det blir 35 minutter i uka det, og utrolig mye mer enn ikke noe, utbryter han entusiastisk.

Ute med barna

I prinsippet er dette råd vi også burde kunne ta med oss ut – litt bøy og tøy mens poden sparker fotball, eller henger i klatrestativet, for eksempel. Men hvordan kan man få det til uten å føle seg som en … idiot?

- Jeg husker jeg hadde et tv-innslag i 2010 om denne typen hverdagsaktivitet – om vektløfting med handleposer og så videre. Det var mye som var lett å parodiere, husker han.

Nå tror han det er større aksept for slikt.

- Når jeg går forbi en lekeplass ser jeg gjerne en mor med barnevogn som tar utfall. Jeg tror slik aktivitet har gått fra å være hysterisk latterlig til å bli noe de fleste faktisk har sett før, mener han.

Politisk vilje

Når man planlegger nye boligprosjekter og boområder i dag, er det selvsagt at lekeplasser for barna inkluderes. Andersen mener man også burde inkludere trenings- eller bevegelsesparker for voksne.

- Noen lekeplasser har apparater som også voksne kan ha glede av, men å kombinere lekeplasser for barna med såkalte tufteparker for voksne vil være rimelig og et godt tiltak for folkehelsen, sier han.

Han tror slik planlegging er på vei, og viser til New York hvor mer bevegelse i befolkningen har vært et satsningsområde siden 2010, og har ført til ny tenkning rundt arkitektur. Der man på 1970- og 1980-tallet lagde bygninger med dominerende heiser og bortgjemte trapper, har man nå fått bygninger med store, gode trapper – mens heisene er små og ligger bortgjemt til. Slike ting er mulig også her, men da tror han at målet om mer bevegelse blant folk flest må løftes opp på et tilstrekkelig høyt politisk nivå.

- Og så må jeg legge til at jeg også skriver på en treningsbok for aldersgruppen 60+. Den kommer utpå nyåret!