Finn billigste handlekurv

Gå til hovedinnhold
SAMMENLIGN: Nå er det mulig å sammenligne butikkene i nærheten av deg på pris, og du kan også sjekke varenes innhold.

Finn billigste handlekurv

Forbrukerrådet lanserer nå en ny tjeneste som gjør det mulig for deg å finne den billigste handlekurven der du bor.

Tjenesten gjør det mulig å sammenligne pris på handlekurver som inneholder noen av de mest solgte merkevarene i Norge.

«Sjekk dagligvarer» og appen «Peiling» er utviklet av Forbrukerrådet på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet.

Kunden i førersetet

 Dagligvarer står for en stor del av husholdningenes utgifter hver måned, og mange ønsker å spare inn der de kan. Det kan være vanskelig når prisene ikke er å finne utenfor butikkenes fire vegger.

 - Det er et mål for denne regjeringen at vi skal ha effektive markeder med sunn konkurranse. Med tjenesten vi lanserer i dag vil vi bidra til at kundene kommer i førersetet og får mulighet til å gjøre valg på egne premisser, sier barne- og likestillingsminister Solveig Horne.

Målet med tjenesten er at forbrukeren skal få tilstrekkelig med informasjon til å kunne ta bevisste valg når de handler dagligvarer, og finne den butikken som har det de trenger til en billigst mulig penge

- Dagligvaremarkedet er et av de eneste markedene hvor forbrukeren ikke har informasjon om prisene før de faktisk står ved hyllekanten. Det vil vi gjøre noe med, sier direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland.

Tjenesten har kostet syv millioner kroner å utvikle, og Forbukerrådet har jobbet med en slik portal i hele syv år.

Økt forbrukermakt

Forbrukere er forskjellige og vektlegger forskjellige ting. Noen er opptatt av kvalitet, andre pris.

 - De som kun ønsker å velge ut fra pris må få lov til det. Samtidig er det viktig å huske på at prisbevissthet ikke nødvendigvis handler om å kjøpe det billigste, men å kunne velge det best prisede produktet i forhold til kvalitet, sier Horne.

Sammen med appen «Peiling» gjør «Sjekk dagligvarer» det mulig å sammenligne både pris og kvalitet når man skal legge turen innom butikken.

 - Det er mange som tenker kvalitet, sunnhet og lignende når de handler. Det har vi gjort enklere for dem med appen som viser innhold, allergener og merkeordninger for norske dagligvarer, forteller Flesland.

Målet er at det skal det bli lettere for forbruker å planlegge innkjøp, spare penger, sammenligne kvalitet og innhold i varene, og få oversikt over merkeordninger for alt fra økologi til miljø.

- Det omsettes årlig dagligvarer for over 150 milliarder kroner i Norge, og det hentes ut milliardoverskudd. Ved å gi mer kunnskap ønsker vi å øke både forbrukermakten og konkurransen, legger Flesland til.

FAKTA:

  • Dagligvarekurven ble lansert 16. august 2017, og inneholder 186 av de inntil 1500 mest solgte dagligvarene i hele Norge.
  • Hver torsdag publiseres en ny handlekurv. Varene trekkes tilfeldig blant utvalget hver gang en ny liste produseres. Kurven inneholder en enhet av hver vare.
  • Hver vares gjennomsnittspris er basert på faktiske salg i butikkene fra og med mandag til og med søndag, så kurven viser altså gjennomsnittspriser for foregående uke.
  • Kurven viser total pris for de utvalgte varene og ikke pris for enkeltvarer.
  • Rabatter og bonuser i lojalitetsprogram er ikke tatt hensyn til.
  •  Butikker i samme kjede kan ha forskjellige priser lokalt.
  • Ble varen ikke solgt i gjeldende butikk, men i samme type butikk i nærheten, er prisen hentet herfra. En manglende Kiwi-pris hentes fra en annen Kiwi-butikk, en manglende Rema-pris fra en annen Rema-butikk osv. Varen er i slike tilfeller merket med *
  • Butikker merket «Mangler totalpris» solgte ikke alle varene, og salg ble heller ikke observert i samme type butikk i nærheten. Varer vil i slike tilfeller være overstrøket i handlekurven.
  • Matbutikkene som er med i tallgrunnlaget er Rema1000, Coop Extra, Coop Prix, Coop Marked, Coop Mega, Matkroken, Kiwi, Meny, Spar og Joker og dekker rundt 96% av det norske dagligvaremarkedet.
  • Varer i løsvekt eller ferskvarer som for eksempel frukt, grønt, ferskt kjøtt og fisk er ikke med.
  • Butikker som har en årlig omsetning som utgjør minst 1 prosent av dagligvarebransjens totale omsetning, har fra 1. juli 2017 plikt til å rapportere prisen for alle varer i hver butikk.
  • Andre næringsdrivende som hovedsakelig selger dagligvarer til forbruker, har rett til å få sine produkter registrert i portalen. 
  • Du finner «Sjekk dagligvarer» på nett, eller du kan laste ned Forbrukerrådets app «Peiling», som finnes i Google Play og App Store.