Dette svarer vår digitale advokat Lucy dere mest på

Gå til hovedinnhold

Dette svarer vår digitale advokat Lucy dere mest på

I fjor kunne vi som førstemann her til lands tilby juridisk rådgivning via chatbot. Vår advokat Morten Fæste forteller at Lucy hittil har fått hele 35.593 meldinger fra dere.

Tekst og foto: Linda Ørstavik Öberg.

I sommer lanserte vi vår chatbot Lucy, og for første gang var juridisk hjelp kun et tastetrykk unna.

Blant de tingene dere spør Lucy mest om, finner vi spørsmål knyttet til leieavtale, medlemsfordeler, arv og sameievedtekter.

- Vi ønsker at flest mulig skal stille Lucy spørsmål. Ikke bare vil folk oppleve at Lucy kan svare på veldig mye av det medlemmene lurer på, Lucy blir også smartere jo flere som bruker henne. At medlemmene har mange samtaler med Lucy er derfor en viktig del av opplæringen hennes, sier Morten Fæste, advokat og leder for dette prosjektet i Huseierne.

Hvis du er en av dem som ennå ikke har testet ut Lucy, finner du henne her.

Mandag er den store «Lucy-dagen»

Lucy har over 250 innebygde svar, og har lagret rundt 12.000 ulike måter å stille spørsmål på.

Antageligvis skjønner hun hundretusenvis av ulike måter å stille et spørsmål på innenfor områdene hun kan svare på, og dette tallet øker hele tiden.

- Dersom du opplever at Lucy ikke kan svare på et spørsmål første gang du spør, er det stor sjanse for at Lucy kan svare på nettopp det samme spørsmålet en uke senere siden hun blir smartere underveis, sier Fæste.

Dere spør Lucy mest om råd på mandager, og det er mange spørsmål og interesseområder som går igjen. Dette er spørsmålene dere har stilt Lucy mest siden lanseringen:

  1. Hvilke medlemsfordeler har dere?
  2. Hva er gyldig grunn til å si opp en leieavtale?
  3. Hvilket flertall trenger vi for å endre sameiets vedtekter?
  4. Hvor mye kan man gi som forskudd på arv?
  5. Kan jeg kreve at naboen fjerner treet sitt?
  6. Hvor mye kommunale avgifter må jeg betale?

Ekstra hjelp

Lucy kan hjelpe deg døgnet rundt, året rundt, og er flott å bruke for å få informasjon og råd om hvordan lovverket fungerer, samt tips om hvordan man bør gå frem juridisk i ulike tilfeller.

Chatboten vil ikke kunne løse alle juridiske konflikter, men den vil i mange tilfeller kunne gi medlemmene våre gode og viktige juridiske råd når de trenger det.

Den vil kunne svare på spørsmål som gjelder de fleste rettsområdene tilknyttet det å eie egen bolig, f.eks. skatt, utleie, nabokonflikter, arv og kjøp og salg av bolig.

Roboten er foreløpig åpen for alle, og kan testes på våre hjemmesider.

- Men om man ønsker vurderinger i helt konkrete saker vil det fortsatt være våre advokater og juridiske konsulenter man kontakter, sier Fæste.

Digitale, selvbetjente løsninger vil aldri erstatte menneskelig kontakt og kompetanse, men kan være et viktig supplement og gjøre oss tilgjengelig for dere på tidspunkter hvor vi vanligvis er stengt.

Svar akkurat når du trenger det

Huseierne har samarbeidet med firmaet Convertelligence, som har hjulpet de ansatte med å «lære» opp roboten. Jo mer bruk – jo raskere lærer den, og jo større omfang av temaer vil den dekke.

Hvis «enkle» spørsmål kan tas unna på denne måten, får advokatene mer tid til å hjelpe dere med mer kompliserte juridiske problemstillinger. Det korter også ned ventetiden, slik at dere medlemmer får hjelp raskere.

Nyvinninger som Lucy vil gjøre oss godt rustet i forhold til en økt digitalisering av samfunnet og forbrukervanene blant boligeiere, og vil på sikt kunne frigjøre tid og ressurser som kan brukes på å gjøre medlemstilbudet enda bedre.

Vi minner også om at vi er i gang med digitalisering av kontrakter, og vår digitale leiekontrakt og samboerkontrakt kan nå signeres med BankID.

I tillegg er finner du nå skjemaene for oppsigelse av leieforhold, heving av leieavtale og varsel om utkastelse digitalt på våre sider. Merk at disse ikke kan signeres med BankID, men lastes ned som pdf-fil og skrives ut.

linda@huseierne.no

Mer fra Huseierne

Se alle artikler

Miljøgifter i støv

Les mer