Derfor raser TV i pris

Gå til hovedinnhold

Derfor raser TV i pris

Hvis du ikke er opptatt av å ha det siste først, bør du vente litt med å kjøpe TV. Her får du vite hvorfor nye TVer raskt raser i pris.

PRISRAS: Jan Røsholm i Elektronikkbransjen forklarer hvorfor en TV kan rase i pris med flere titals tusen kroner. FOTO: Elektronikkbransjen.no

For de færreste er dette en nyhet, men har du lurt på hvorfor det er sånn? For et par år siden ville «ULTRA HD – 4K» fått tennene i munnen til å klapre, og kredittkortet til å skjelve. Nå får du slike Tver til under 10.000 kroner.

- I Norge har vi ekstrem konkurranse på elektronikk. Vi har to store aktører i markedet, Expert og Elkjøp, som kniver om hver eneste kunde. Det gjør at prisene presses voldsomt, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

I tillegg er det den raske utviklingen i teknologi som spiller inn. Bare i løpet av kort tid kan det komme nye ting som forandrer markedet totalt.

- For mange er det viktig å ha det nyeste til en hver tid. Det kan sammeliknes med en som er opptatt av sportsutstyr, bil, sko eller vesker. For disse menneskene gir det mening å ha det nyeste, nesten uansett hva det måtte koste forteller Røsholm.

Bli medlem i Huseierne og få fem utgaver av Hus & Bolig med nyttig boligstoff.

Det nyste er viktig

Det synes på omsetningen.  Antall solgte TV-apparater falt fra 429.000 enheter i 2014, til 387.000 i 2015. Det var en nedgang på nesten 10 prosent. Til tross for det økte totalomsetningen for TV i 2015 likevel med 10 prosent, etter at gjennomsnittprisen på Tver økte. Større og mer avanserte apparater trekker omsetningen opp.

- Det har kommet ekstremt mye nytt og det fortsetter å komme i 2016. Utviklingskostnadene for denne teknologien er høy. Derfor koster de beste apparatene flere titallstusen kroner. Når utviklingskostnadene er tjent inn, øker også volumet av apparater i butikkene og da går prisene ned. Dette kan skje i løpet av veldig kort tid.

Størrelsen på TVene nordmenn kjøper øker også. I 2014 var 44-54 tommer den største kategorien, med 31,2 prosent av modellene som ble solgt i denne størrelsen. I 2015 er det 55-65 tommer som er mest populært, med 36,2 prosent av markedet. De som kjøper disse TV-apparatene er ikke nødvendigvis aksjemeglere og finansakrobater. Det er den vanlige mann i gata ifølge Røsholm. Det handler om interesse.

- De som legger mye penger i slikt er de som har dette som hobby. De er veldig interessert i film, spill eller sport. De krever å ha gode arbeidsforhold og da vil de ha den nyeste Tven. I tillegg kan man jo se på det som at dersom du kjøper en TV til 80.000 og har den i 10 år så har du ikke en årlig kostnad på mer enn 6.000 kroner. Det er faktisk ikke veldig mye penger å bruke i året på en lidenskap, sier han.

Vent litt og gjør et kupp

Er du ikke av den som krever det nyeste først eller har en spesiell lidenskap for TV gjør du lurt i å vente. De aller fleste vil ikke merke veldig stor forskjell på det som var best av det beste for to år siden og det som er best av det beste i år.

- Nå er det så mye bra apparater på markedet og konkurransen er så stor at det nesten ikke er mulig å kjøpe seg en dårlig TV. Hold deg til et kjent merke og kjøp det hos en seriøs forhandler så får du i dag en bra vare.

Mer fra Huseierne

Se alle artikler
Huseiernes politiske medarbeidere sammen med miljøvernminister Bjelland Eriksen

Nye tall viser: Kraftig økning i kommunale avgifter de neste årene

Les mer