Fire fradrag du må huske på i skattemeldingen

Gå til hovedinnhold

Fire fradrag du må huske på i skattemeldingen

Bankbytte, utleie, jobbreiser og boliglån. Alt dette utløser fradrag i skattemeldingen. Sjekk at du har fått med dine fradrag!

DITT ANSVAR: Husk at alle tallene i skattemeldingen er ditt ansvar. Uansett om de er forhåndsutfylt. Derfor må du sjekke nøye, og ikke minst gå på jakt etter fradrag som ikke er fylt ut på forhånd. (Foto: Anna Shvets/Pexels)

Av:

Skattemeldingen har kommet til de fleste. Noen får nå i påsken, og de siste rett over påske. 7. april skal alle ha fått skattemeldingen. I skattemeldingen er mange summer forhåndsutfylt, men på fradragssiden er det verre. Her er fire fradrag som gjelder mange. Sjekk om du har krav på det, og hva du kan trekke fra.

1. Fradrag når du har byttet bank

Fradrag for refinansiering - bankbytte - er et fradrag som ikke er forhåndsutfylt, og som mange derfor glemmer.

Du får fradrag for utgifter når du har byttet bank. Men: Du får ikke fradrag når du samtidig har flyttet. Høres rart ut, men slik er reglene. Husk likevel at du får fradrag hvis du flyttet med lån fra "gammel bank", og så tok en rentesjekk og byttet bank.

Det du kan trekke fra er utgiftene du hadde til refinansieringen. Dette er for eksempel etableringsgebyr i ny bank, andre bankgebyrer i forbindelse med overføringen av lånet, kostnader til taksering av boligen, tinglysningsgebyr mm.

Fradrag for refinansiering føres under temaet ""Bank, lån og forsikring"* i ny skattemelding, og i post 3.3.1 i gammel skattemelding. Les mer her!

Trenger du rådgivning: Medlemmer i Huseierne kan kontakte våre jurister for å få hjelp til boligrelaterte spørsmål. Ta kontakt i dag!

Ikke medlem? Bli medlem i dag og still spørsmål! Les mer her!

 

2. Fradrag ved utleie

De som har hatt skattepliktig utleie skal også få fradrag for utgiftene til utleien. Men her finnes det regler som gjør at du ikke alltid får fradrag for de faktiske utgiftene. Her er en kjapp gjennomgang:

  • Utleie av sekundærbolig: Skattepliktig utleie - du får fradrag for faktiske utgifter
  • Utleie i egen bolig: Vil stort sette være skattefri - du får ikke fradrag for utgiftene (Les mer her)
  • Utleie av hytte: Leier du ut en hytte du bruker selv, vil inntektene stort sett være skattlagt av "standardregelen" med 10.000 kroner skattefritt, og deretter skatt for 85 prosent av inntektene. Her får du altså et "standardfradrag" på 15 prosent av inntektene, og ellers ikke fradrag for faktiske utgifter.
  • Korttidsutleie i egen bolig: Vil stort sett skattlegges som utleie av hytte du bruker selv. Her er det heller ikke fradrag for faktiske utgifter.

NB: Utleie av hytte som du ikke bruker selv, eller korttidsutleie av utleieleilighet vil regnes som utleie av sekundærbolig. Du skatter fullt av inntektene, og får fradrag for utgiftene.

Hvis du får fradrag for utgiftene, vil du kunne få trekke fra alle driftsutgiftene, som kostnader til annonsering, depositumskonto, kommunale avgifter, felleskostnader, strøm (hvis du dekker det), reiseutgifter til ettersyn og vedlikeholdskostnader.

Se full oversikt over fradragene og føring på vår temaside her: Fradrag ved utleie.

Det handler om hjemmet ditt!

Medlemmer i Huseierne får:

→ Gratis juridisk og byggteknisk rådgivning
→ Gratis kurs i boligrelaterte temaer
→ Rabatter på byggevarer og andre boligrelaterte produkter

Bli en trygg boligeier for 539 kroner i året! 

 

3. Fradrag for reise hjem-arbeid

Dette fradraget er litt spesielt i skattemeldingen for 2020. Det er nemlig vanligvis forhåndsutfylt, men er i skattemeldingen for 2020 ikke fylt ut. Dette er fordi man vet at mange har vært på hjemmekontor i løpet av 2020, og derfor ikke får rett på fradraget.

Dermed må du passe på! Du har rett på fradraget hvis du har reist frem og tilbake til arbeidsplassen gjennom året. Vanligvis regner man 230 arbeidsdager som standard. Det vil si at hvis du var på arbeidsplassen alle dager i fjor bortsett fra ferier, kan du bruke dette tallet. Hadde du litt hjemmekontor, må du bruke faktiske antall dager du reiste til arbeidsplassen.

Du får dekket 1,56 kr pr kilometer du reiser, og det er ikke noe krav til reisemåte. Fradraget får du uansett om du kjører bil, buss eller sykler. Men: Du får ikke fradrag for de første 23.100 kronene. Det vil i praksis si at du må bo over 32,5 km fra jobben for å få fradraget. Og det er regnet i vanlige år - der du er på jobben alle dager.

Det vil si at hvis du var på hjemmekontor i en måned eller to i fjor, må du bo lenger fra jobben enn 32,5 kilometer for å få fradraget.

Skatteetaten har laget en ganske kjekk kalkulator som hjelper deg å se om du kan få fradraget for i fjor. Du legger inn hjemmeadresse, jobbadresse og antall dager du arbeidet, og kalkulatoren forteller om du får fradrag og hvordan det føres. Du finner kalkulatoren her.

4. Rentefradraget - delt på riktig måte

Det siste fradraget vi tar med her er rentefradraget. Det vil være forhåndsutfylt i skattemeldingen, men kanskje ikke alltid slik dere ønsker. Dette gjelder særlig for samboere og ektefeller. Her er det nemlig slik at rentefradraget noen ganger er ført inn i skattemeldingen hos den som står som hovedlåntaker. Det vil si at den ene ektefellen eller samboeren får hele lånet på sin skattemelding. Og dermed også hele rentefradraget.

Den andre samboeren eller ektefellen får ikke noen fradrag ført på seg, og dermed blir det fort restskatt - baksmell på den andre.

Her kan dere gjøre det slik at den ene bare får igjen penger, som den andre får til å dekke restskatten med. Men for å slippe å måtte betale restskatt, kan dere flytte fradraget mellom dere.

Ektefeller kan fritt flytte lån og rentefradrag seg i mellom, og gjerne med ulike summer hvert år. Samboere derimot, må bruke samme beløp hvert år - så lenge det ikke skjer noe i privatøkonomien deres. Samboere regnes for å dekke 50/50 hvis man ikke har avtalt noe annet. Da må samboere lage en renteavtale seg i mellom.

Hvordan dere lager det, ser dere her: Slik lager samboere en renteavtale 

For å endre rentefradraget, går du i den nye skattemeldingen inn under temaet Bank, lån og forsikring > Bank- og kontoopplysninger. Her endres gjelden og rentebetalingene.

I den gamle versjonen av skattemeldingen er gjelden ført i post 4.8.1 og må endres der. Rentene er ført i post 3.3.1, og må endres der.

 

Les mer om skatt

Huseierne har en rekke gode tips til deg om skatt og skattemeldingen. Start med vår samleside for å finne det du lurer på: Skattemeldingen - slik fyller du den ut 

 

* Oppdatert 14. april 2021.

Mer fra Huseierne

Se alle artikler