Tekst og foto: Linda Ørstavik Öberg.

Klar tale fra generalsekretær Morten Andreas Meyer på Energi Norges nettkonferanse i dag:

- Vi boligeiere vil mer enn gjerne være gode kunder. Vi vil gjerne forstå hva vi kan bidra med. Vi vil gjerne være smarte forbrukere og bidra til å skape løsninger som er bra for bransjen, for oss og for felleskapet. Men det betyr at dere må snakke med oss kunder. Dere må lytte til oss. Dere må være oppriktig interessert i hvilke behov og ønsker vi har.

Vi er beredt på å bidra til at utfordringene i energisektoren løses på best mulig måte, slik at vi kan møte det velfungerende elektrifiserte samfunnet med åpne armer. Men vi har fortsatt en lang vei igjen å gå, og vi i Huseierne mener at det er på høy tid at kundene settes i sentrum.

- Gjennom høsten er vi blitt stadig mer usikre på om det er behovet for å temme husholdningenes effektbruk som er det egentlige behovet og motivet for tarifferingen, eller om det er bransjens behov for å sikre forutsigbar finansiering av nødvendig vedlikehold, oppgradering og utbygging som driver utviklingen i retning av å prise effekt dyrt i rushtiden og gjøre nettleien mindre avhengig av forbruk, sa Meyer fra talestolen.

Må begynne i riktig ende

De to siste dagene har bransjen vært samlet på Energi Norges nettkonferanse for å snakke om blant annet fremtidens nettselskaper, nettregulering, effekttariffer, teknologiutvikling og endrede kundebehov i tiden som kommer med den omfattende elektrifiseringen.

Huseierne har lenge etterlyst at regulator og selskapene løfter blikket og ser seg selv fra kundens perspektiv.

For som Meyer problematiserte fra scenen. Hvordan skal vi kunder klare å tilpasse oss et nytt komplisert regelverk og sammen løse effektutfordringene når folk flest ikke aner hva en last eller effekt er? Det hjelper pent lite å gi forbrukerne prissignaler gjennom et effektledd når folk ikke skjønner det, og når det samtidig ikke legges til rette for at man selv enkelt skal kunne styre forbruket i ønsket retning.

Vi vet også at mange allerede i dag sliter med å skjønne hvordan strømregningen er satt sammen, hva den består av og hva man betaler for.

- Bransjen er i dag lite transparent. Det er vanskelig å sammenligne, vanskelig å orientere seg og umulig å selv kunne styre forbruket til tider med lav last hvis man ikke er spesielt interessert.

Få mer kunnskap!

Det er ingen tvil om at fremtidens strømkunde og strømforbruk ser annerledes ut, og at vi står foran en helt annen hverdag enn nettet har vært dimensjonert for tidligere.

- For hva vil kundene forvente fremover? Fremtidens kunder, hvordan er de? Hva vil de ha? Vet man noe om det, og prøver man å finne ut noe om det?

Det å sette kunden i sentrum og tenke på deres behov, krever at vi vet noe om både kunden og fremtiden. Mener dere alvor med å være kundeorienterte må dere først hjelpe oss med å forstå hvilket problem som skal løses.

Men som Meyer påpekte, så er forklaringsmodellene som hittil er presentert kompliserte og komplett umulige å forstå for en gjennomsnittskunde. Da er det merkelig å tro at vi skal klare å ta gjennomtenkte valg eller klart kunne ta stilling til de forskjellige alternativene.

Når NVE snakker på konferansen, er det jo åpenbart at forrige vinters slakt av forslaget om effekttariffer og abonnert effekt ikke har gått nevneverdig inn på dem;

- Vi som bransje og myndighet møter og løser utfordringene bra, men vi har en kommunikasjonsutfordring. Omleggingen av tariffene er utfordrende å kommunisere, så det må gjøres på riktig måte fremover.

Men vi i Huseierne lurer på hvordan man kan vite at tariffer er svaret?

Fremtiden vil vise vei

Som vi tidligere har problematisert, så er det er mulig at fremtiden viser at effekttariffer er riktig vei å gå. Men vi reagerer på at det er mer fokus på å få gjennomført endringer raskt enn å ta et veloverveid valg.

- Å gjøre hjemmene energieffektive, smarte og utslippsfrie er noe alle tjener på, så hvorfor skal man da straffes med effekttariffer nå før man vet noe om hva lastene på nettet blir eksempelvis fem år frem i tid?

Utviklingen er lynrask, og det er ingen grunn til å tro at Ola og Kari Nordmann som tidligere har tatt til seg anbefalinger som etterisolasjon, bytting av vinduer og anskaffelse av varmepumper, skal være noe dårligere fremover når det kommer til anskaffelse av elbil og produksjon og lagring av egen strøm ved hjelp av batterier.

I tillegg har vi akkurat brukt en formue på utrullingen av AMS, uten at forbrukerne har fått dra nytte av de mulighetene som ligger i denne boksen.

- Vi kan få kunnskap om eget forbruksmønster i sanntid. Vi kan få digital bistand til å styre forbruket vårt smart, senke egen strømregning og bidra til mer balansert bruk av kapasiteten i nettet, understreket Meyer fra talerstolen.

Men det må legges til rette for at jeg skal være en slik bevisst forbruker. Jeg må læres opp, hva trengs, hva må jeg gjøre, hvordan gjør jeg det, hvilke dingser trenger jeg?

Jeg som forbruker forventer at informasjonen man har om meg skal brukes til noe fornuftig og nyttig i tiden fremover, samt gi en merverdi for meg og selskapene slik at nettet kan utnyttes best mulig til alles beste.

Forandringen skjer jo ikke når vi adopterer ny teknologi, den skjer når vi adopterer ny atferd. Vi må forstå hvorfor og hvordan, ikke bare få beskjed om at det er sånn og slik.

Feil tidspunkt å regulere nå!

Mange teknologier treffer oss nå samtidig, og mye skjer på få år. Fem år frem i tid er bildet kanskje et helt annet. Alle vil trenge nett, men kanskje ikke like mye og ikke lite ofte.

- Dette er på mange måter et veiskille, fordi fra 2019 kan vi for første gang ha en informert debatt om hvordan strømforbruket vårt er og hvordan det utvikler seg, alt takket være AMS, understreket Andreas Thorsheim, gründer og daglig leder i Otovo, som sørger for at norske boligeiere produserer sin egen strøm ved hjelp av solceller.

Huseierne er enige, og mener at det er galskap å regulere nå. Hvorfor lage reglene før vi vet hvordan fremtiden ser ut?

Makta ligger på kundenes hender i fremtiden, derfor er det så viktig at vi er med!