Sesongen for gressklipping går mot slutten og mange parkerer gressklipperen i garasjer og uthus på denne tiden av året. Men dersom du ikke bryr deg om bensintanken før du rydder bort klipperen, risikerer du å ikke få startet den til våren. Det er nemlig ikke bare å sette den bort med en hvilken som helst slags bensin på tanken.

 

Bensin er ferskvare

- Det mange ikke vet, er at bensin er ferskvare. Bensin skal helst ikke stå mer enn tre måneder. Etter et halvt år kan bensinen ha blitt så dårlig at du ikke får startet gressklipperen. Bensinen skiller seg, blir liksom gjørmete og skitner til forgasseren. En klipper med flere år gammel bensin på tanken kan bli så ødelagt at den ikke lar seg reparere lenger.

Det forteller butikkmedarbeider Kjetil Larsen i Grim Maskinservice på Lillestrøm utenfor Oslo. Om våren har han og kollegaene hendene fulle med gressklippere som ikke starter etter vinteren. Gammel bensin er stort sett årsaken.

 

Bruk miljøbensin

Det er imidlertid ikke slik at det beste er å kjøre klipperen helt tom for bensin før du parkerer den for vinteren.

- Kjører du tanken tom kan du få andre problemer, som for eksempel kondens, som også kan gi startproblemer. Det beste er å fylle tanken med alkylatbensin. Den tåler å stå vinteren over, sier Larsen.

 Alkylatbensin kalles også miljøbensin fordi den inneholder mindre giftstoffer, og har bedre holdbarhet enn vanlig bensin. Denne type bensin vil uansett være gunstig å bruke i gressklippere og andre maskiner du har nær ansiktet når du arbeider, påpeker Larsen.

 

Service

De fleste av oss har bilen på service med jevne mellomrom, men ikke alle er like flinke med gressklipper og snøfreser. En overhaling av maskinene kan imidlertid forlenge levetiden deres betraktelig.

- På en gressklipperservice bytter vi blant annet tennplugg, filter, olje, tømmer tanken og fyller på miljøbensin, tømmer forgasserkoppen og gjør rent, går over alt av remmer og tau, kontrollerer turtall og så videre. På snøfresere er det enda mer mekanikk, så der har vi en ganske mye lenger punktliste, forklarer Larsen.

 

Utenfor sesong

Han anbefaler alle som har planer om å få maskinene sine på service om å gjøre det nå. For om sommeren er verkstedene ofte travle med å reparere gressklippere som har kjørt på andre ting enn gress i hagen. Skjeve kniver og skjev aksling er gjerne resultatet når man treffer for eksempel en gammel gjerdestolpe som stikker opp fra plenen. En tilleggsreparasjon må ofte til når eieren har snudd gressklipperen på siden for å sjekke under. Da kommer nemlig oljen på avveie.

- Skal du sjekke klipperen under, så gjør det slik at tennpluggen er opp i lufta, råder Larsen.   

Som venter neste storinnrykk ved første snøfall.

- Om vinteren har vi fullt kaos med folk som trenger hjelp med freserne når det snør, mens det dagen i forveien kan være helt stille. De fleste utsetter ting til de må, sier Larsen.