Dårlige møbler har rykket opp på Forbrukerrådets liste over hva vi som forbrukere klager på. En oversikt viser at møbler som ikke innfrir forventningene er blant det Forbrukerrådet har mottatt flest henvendelser om i første halvdel av 2018, bare slått av spørsmål om bruktbilkjøp og mobil/nettbrett.

225 000 husstander drar nytte av medlemsfordelene i Huseiernes Landsforbund. Klikk her for å bli medlem du også!


Stor investering

- Møbelklager er nokså vanlig blant annet fordi møbler er en stor investering, sier Martin Skaug Halsos, pressekontakt i Forbrukerrådet.

- Bruker du 50 000 kroner på en sofa, vil du jo ikke at putene skal falme etter den første sommeren, sier han.

Sofaer med stoff som falmer og seteputer som mister spenst og motstand er gjengangerproblemet. Halsos anbefaler derfor folk å forhøre seg før de kjøper sofaen: Hvor godt tåler stoffet sol og lys, og hva kan du forvente av putene? Da kan du unngå å bli skuffet.

 

Sjekk målene

En annen ting du bør sjekke, er målene på møbelet før du kjøper det. Her er det mange som bommer, spesielt når de kjøper på nett.

- Særlig på nettet kan det være vanskelig å få et riktig inntrykk av sofaen størrelse. Vær nøyaktig med målene, råder Halsos.

Når du handler i nettbutikk har du angrerett, men du må betale for returen. Det er altså ikke bare-bare å bli kvitt en sofa som viste seg å være for stor, selv om du altså kan angre deg. Når du handler i ordinær butikk er du prisgitt butikkens egne regler om eventuelle angremuligheter.

 

Sen levering

En del av henvendelsene gjelder også for sen levering. Mange opplever å måtte vente i flere uker enn antatt på at møbelet skal leveres.

- Om det ikke står noe i avtalen om levering, blir det et rimelighetsspørsmål. Da spørs det hva man blir enige om i kjøpsøyeblikket. Noen skal kanskje ha møbelet klart til en konfirmasjon eller et bryllup, da er det viktigere enn ellers å få møbelet levert til riktig tid. Da må man vurdere – dersom leveringstiden blir en helt annen enn lovet, kan du kanskje si opp avtalen. Men det er klart; vil du fortsatt ha møbelet, er det ikke stort annet å gjøre enn å vente, sier Halsos.

Han minner om at en sofa gjerne er noe man har i mange år, og at en måneds ekstra ventetid i det perspektivet kanskje ikke er så mye, – selv om det kan føles sånn når man synker ned i den provisoriske pinnestolen på fredagskvelden.  

 

Forbrukerkjøpsloven

Du kan klage i to eller fem år hvis du har kjøpt noe av en profesjonell selger. Dette er regulert i forbrukerkjøpsloven. Hvor lenge du kan klage, avhenger av hvor lenge tingen er ment å vare ved vanlig bruk. Sofa er et eksempel på en vare med fem års klagefrist.

Forbrukerrådet opplyser at du har grunnlag for å klage hvis møbelet falmer eller endrer utseende kort tid etter at det er kjøpt. Hvis stoffet endrer utseende etter å ha stått i sollys over tid, eller på grunn av normal slitasje, er det vanskeligere å nå frem med en klage.

Hvis sofaen ved levering viser seg å ha en annen farge eller mønster enn det som ble avtalt, kan du kreve å få levert en ny sofa.

En viss fordypning i polstringen i en stol eller sofa er naturlig, men hvis dette skjer raskt, og at fordypningen blir så stor at det ødelegger utseendet eller sittekomforten, har du grunn til å klage.