Dette kan vår digitale advokat Lucy hjelpe deg med

Gå til hovedinnhold

Dette kan vår digitale advokat Lucy hjelpe deg med

Det er ingen spørsmål som er for små eller for store for vår digitale advokat Lucy, hun er kun et tastetrykk unna. Bruker du henne for å få svar på juridiske spørsmål?

Bilde: Robottrener og advokatfullmektig Hans Christian Tjønnås, vil gjerne at enda flere av våre medlemmer skal ta i bruk den digitale advokaten vår Lucy.

Tekst og foto: Linda Ørstavik Öberg.

Lucy kan blant annet hjelpe deg med problemstillinger knyttet til husleieavtaler, medlemsfordeler, arv, kommunale avgifter, skatt, nabokonflikter og sameievedtekter.

Her er en lenke

Hun vil også kunne svare på spørsmål som gjelder de fleste rettsområdene knyttet til det å eie egen bolig, samt kjøp og salg av bolig.

Vi ønsker at flest mulig skal stille Lucy spørsmål, fordi hun blir jo smartere jo flere som bruker henne. Det dere spør henne om er nemlig en viktig del av opplæringen hennes.

Hvis du er en av dem som ennå ikke har testet ut Lucy, finner du henne her.

Gjør oss tilgjengelig døgnet rundt

I fjor sommer kunne vi som førstemann her til lands tilby juridisk rådgivning via chatbot, og siden da har Lucy fått tusenvis av spørsmål fra dere.

Hun svarer på cirka 80 prosent av spørsmålene hun blir stilt, og har så langt hjulpet over 15.000 medlemmer i år. Hun er mest populær mellom klokken 09.00 og 11.00.

De spørsmålene Lucy svarer mest på er: «hvordan sier jeg opp leieavtalen?», «hvordan kaster jeg ut leietaker?», «kan jeg kreve at naboen fjerner treet sitt?» og «hvordan er reglene om vedlikehold i sameier eller borettslag?»

Chatboten er ment som en ekstra service til dem som foretrekker å bruke andre metoder enn de tradisjonelle når de vil nå oss. Mange synes det er greit å kunne bruke chattetjenester der og da, og få hjelp umiddelbart uten å forholde seg til åpningstider.

Lucy kan hjelpe deg døgnet rundt, året rundt, og er flott å bruke for å få informasjon og råd om hvordan lovverket fungerer, samt tips om hvordan man bør gå frem juridisk i ulike tilfeller. Alle dialoger med henne er anonymiserte.

Roboten kan testes på våre hjemmesider.

Et supplement til tradisjonell kontakt

Chatboten vil selvsagt ikke kunne løse alle juridiske konflikter, men den vil i mange tilfeller kunne gi deg som medlem gode og viktige juridiske råd og veiledning når du trenger det.

- Digitale, selvbetjente løsninger vil aldri kunne erstatte menneskelig kontakt og kompetanse, men kan være et viktig supplement som gjør oss tilgjengelig for medlemmene på tidspunkter hvor vi vanligvis er stengt, sier Hans Christian Tjønnås, advokatfullmektig og robottrener i Huseierne.

Lucy er med andre ord et viktig supplement til våre andre kommunikasjonskanaler, som jusstelefonen og vårt kontaktskjema for innsending av juridiske henvendelser.

Ønsker man vurderinger i helt konkrete saker, er våre dyktige advokater og juridiske konsulenter fortsatt der for deg når du trenger oss.

Huseierne ruster opp

Huseierne lever av og for medlemmene, og ønsker derfor å være i front av den digitale utviklingen slik at medlemmene til enhver tid får nyte godt av ny teknologi som gjør hverdagen enklere.

Hvis «enkle» spørsmål kan tas unna på denne måten, får advokatene mer tid til å hjelpe deg med mer kompliserte juridiske problemstillinger. Det korter også ned på ventetiden, slik at du får hjelp raskere.

Nyvinninger som Lucy vil gjøre oss godt rustet i forhold til en økt digitalisering av samfunnet og forbrukervanene blant boligeiere, og vil på sikt kunne frigjøre tid og ressurser som kan brukes på å gjøre medlemstilbudet enda bedre.

Vi minner også om at vi er godt i gang med digitalisering av våre kontrakter, og vår digitale leiekontrakt og samboerkontrakt kan nå signeres med BankID.

I tillegg er finner du skjemaer for oppsigelse av leieforholdheving av leieavtale og varsel om utkastelse digitalt på våre sider. Merk at disse ikke kan signeres med BankID, men lastes ned som pdf-fil og skrives ut.

Her finner du en oversikt over alle våre kontrakter og skjemaer.

linda@huseierne.no

PS: Chatboten «Lucy» er en hyllest til Lucy Smith, som var eneste kvinne på sitt kull da hun begynte å studere jus på Universitetet i Oslo. Hun var første kvinne i Norge som tok juridisk doktorgrad og ble den første kvinnelige jusprofessor i Norge. I 1993 ble hun Universitetet i Oslos første kvinnelige rektor. Chatboten er laget i samarbeid med det norske teknologiselskapet Kindly’

Mer fra Huseierne

Se alle artikler
En gammel boligblokk har fått en ny fasade med innglassede balkonger.

Nye varmepumper i gamle blokker

Les mer
Sengetøy i mange farger blafrer i vinden

Ikke la vinden herje

Les mer