Tekst:

I Hus & Bolig nr. 5 2010 ble vår journalist med et interiørmagasin på fotoopptak, og fikk se hvordan magasinet bearbeidet en leilighet før den kunne presenteres på trykk. Sofaen ble byttet ut, og en rekke gjenstander fjernet for anledningen. I artikkelen presenteres den stylede boligen som om den virkelig er slik som den fremstår på bildene. Samtidig oppgir bladet kjøpsinformasjon for en rekke av gjenstandene – som leseren altså ikke vet om er lånt inn fra butikker, eller virkelig hører til i interiøret.

Hus & Bolig kjenner til at arbeidsmetoden er langt fra unik. Store deler av interiørmagasinbransjen jobber på tilsvarende måte.

Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold, mener generelt at slik praksis er tvilsom. Dersom produkter plasseres i interiører og det ikke opplyses om at de er lånt fra butikker i bytte mot at artikkelen gir leserne kjøpsinformasjon, er man fort gått over grensen fra journalistikk til tekstreklame, mener generalsekretæren. 

Les hele saken i siste utgave av Hus & Bolig:

https://no.zinio.com/checkout/publisher/?productId=500603987&offer=500356907

Hvor går grensen for akseptabel boligstyling – og bør interiørbladene opplyse om at de for eksempel har ryddet bort den originale sofaen og satt inn en som passer bedre? Bli venn med Hus & Bolig på Facebook og bli med i diskusjonen!