Fradrag for refinansiering: Slik fører du det!

Gå til hovedinnhold

Fradrag for refinansiering: Slik fører du det!

Du får fradrag i skattemeldingen hvis du har hatt utgifter til refinansiering. Men det kan være litt vanskelig å få ført det. Huseiernes ekspert viser hvordan.

EKSPERT: Carsten Pihl er forbrukersjef i Huseierne og skriver om skatt og skattefradrag. Her går han gjennom hvordan du fører fradrag for refinansering. - Skatteetaten har gjort det unødvendig kronglete å føre dette fradraget, men har lovet å se på forbedringer til neste år, sier han. 

Av: Carsten Henrik Pihl, forbrukersjef i Huseierne

I 2020 var det mange som byttet bank og refinansierte boliglånet.

I forbindelse med slike refinansieringer er det ofte kostnader, for eksempel til:

  • etableringsgebyr i ny bank
  • andre bankgebyrer i forbindelse med overføringen av lånet
  • kostnader til taksering av boligen
  • tinglysningsgebyr

Disse kostnadene kan du trekker fra i skattemeldingen og få fradrag for.

Slik fører du det!

Vi har fått noen spørsmål om hvordan dette skal føres - særlig i den nye skattemeldingen. For det er ikke noen felt i skattemeldingen å fylle ut, og du finner heller ikke fradraget i skatteetatens huskeliste.

Vi har vært i kontakt med Skatteetaten for å få bekreftet fremgangsmåten for føringen.

Slik gjør du det:

Fradraget for refinansieringskostnadene skal du legge inn under "Bank, lån og forsikring".

Gå til det lånet som du har refinansiert til. Her endrer du tallet for "renter" for dette lånet og legger til kostnadene du har hatt.

I skattemeldingen vil det se slik ut: 

imageomfy.png

Et eksempel: Her er en typisk skattemelding der man har byttet bank fra ABC-bank til Sparebanken.

Refinansieringskostnaden for byttet til Sparebanken var på 3000 kroner. Det du da må gjøre for å endre er å gå inn på Sparebanken som er den nye banken.

endring-rentefradrag.png

Her endrer du summen for renter fra 25.000 kroner til (25.000 + 3000) 28.000 kroner.

Når du endrer opplysningene er det et eget felt for å legge med dokumentasjon. Her bør du legge med en liten beskrivelse over summen du har endret med og hva dette er utgifter for. Kvitteringer trenger du ikke sende med, men ha de tilgjengelig hvis du blir spurt.

I den gamle versjonen av skattemeldingen skal fradraget føres i post 3.3.1, der vil du kunne legge til en ekstra linje med fradraget.

Ikke fradrag når du har kjøpt ny bolig

Husk at du ikke får fradraget når du har kjøpt ny bolig og byttet bank i samme slengen. Det er bare ved refinansiering du kan få dette fradraget. Rart, men slik er reglene!

Derimot kan du få fradraget selv om du ikke har byttet bank! Det kan du få hvis du har refinansiert og/eller prutet på renten i egen bank og har hatt utgifter i den anledning. Det vil stort sette være til takseringsutgifter, og det er ikke så ofte man har. Men noen ganger.

 

Fakta:

Huseierne kommenterer: Unødvendig kronglete - viser at du må passe på selv

Det at det er vanskelig å finne ut hvordan du skal føre skattemeldingen er trist, men ikke overraskende.

Skatteetaten er alltid best på å vise deg hvordan du skal føre det som gir skatt, mindre flinke på å vise det som skal gi deg fradrag.

Etter at Huseierne tok kontakt med Skatteetaten om føringen av fradraget for refinansiering har vi blitt lovet at Skatteetaten skal se på om det kan gjøres enklere å føre dette fradraget i neste års utgave av skattemeldingen.

Vi i Huseierne mener at Skatteetaten her burde klare å fortelle deg som har refinansiering at du kanskje har rett på fradrag. De vet at du har byttet bank, og at du fortsatt bor på samme adresse. Da har du refinansiert. Da bør du bli minnet på at du har rett på fradrag hvis du har utgifter.

Til nå er det unødvendig kronglete.

 

NB: Huseierne har i tidligere artikler skrevet at fradrag for refinansiering skulle føres under bolig. Dette er altså ikke tilfellet, etter spørsmål fra medlemmer og oppklaring fra Skatteetaten er dette rettet opp. Vi beklager hvis medførte misforståelser.

 

Mer fra Huseierne

Se alle artikler

Miljøgifter i støv

Les mer