Tekst: Linda Ørstavik Öberg
Tidligere kunne man gå glipp av tusenlapper i kompensasjon når strømmen ble borte over lengre tid, fordi det var strømkundens eget ansvar å kreve penger av nettselskapet.
Men siden 1. januar 2021 har det vært nettselskapenes ansvar å automatisk utbetale kompensasjon til kundene ved strømbrudd.
Likevel kan det være greit å vite hvor mye man har krav på, og ikke minst når erstatningsansvaret oppstår.
7 måter å få ned strømregningen på
Alle får nå kompensasjon automatisk
Tidligere var det mange som ikke hadde fått med seg reglene for kompensasjon ved strømbrudd, og ifølge NVE var det kun rundt en tredjedel av nettkundene som hadde krav på kompensasjon som ba om dette i etterkant.
Nettopp derfor er den automatiske ordningen vi nå har, bra for strømkundene.
Nå når de fleste nettkundene her til lands har fått installert smarte strømmålere, såkalte AMS-målere, kan nettselskapene blant annet identifisere hvilke nettkunder som har opplevd avbrudd og har krav på kompensasjon.
Med andre ord så trenger du ikke å vite noe om reglene for å få kompensasjon, og du trenger altså heller ikke å foreta deg noe som helst.
Men det er alltid greit å vite hvor lenge strømmen må være borte for at du skal motta kompensasjon, samt hvor mye du har krav på i kroner og øre.
I 39 år betalte Ole Kristian for mye for strømmen: - Mange vet ikke hva de har krav på!
Strømmen må være borte i minst 12 timer
Det aller viktigste for deg som kunde å vite er at husholdninger og fritidsboliger har krav på kompensasjon ved strømbrudd over 12 timer. Strømmen må altså være borte i 12 timer eller mer dersom du skal ha rett på utbetaling fra nettselskapet.
Hvor mye du får utbetalt er avhengig av hvor lenge strømmen er borte utover de første 12 timene.
I dagens gjeldende ordning øker satsene for kompensasjonsbeløpene hver eneste time, mens de i den gamle ordningen kun økte hver 24. time.
Kompensasjonsbeløpene per målepunkt er nå slik:
a) for husholdninger: 500 kroner ved avbrudd på 12 timer og deretter en sats på 40 kroner per time,
b) for fritidsboliger: 125 kroner ved avbrudd på 12 timer og deretter en sats på 10 kroner per time.
Dette kan du gjøre selv av elektrisk arbeid
Kan ikke overgå innbetalt nettleie
Det er også greit å vite at samlet årlig kompensasjon ikke kan overstige forventet innbetalt nettleie for inneværende år.
Utbetalingen skal komme senest innen 12 uker etter at avbruddet har funnet sted.
Har du spørsmål angående utbetalingen av kompensasjon kan du henvende deg til nettselskapet ditt.
Merk også at kompensasjonsordningen ikke er en erstatningsordning for faktiske kostnader som kundene opplever som følge av strømbrudd. Dette reguleres gjennom forbrukervernlovgivningen og privatrettslige avtaler.