Tekst og foto: Linda Ørstavik Öberg.
Verden går fremover, og det samme gjør teknologien. Kunstig intelligens er her for fullt, og det er ingen tvil om at det vil gjøre noe med kundedialogen i årene fremover.
Enkelt forklart så er en chatbot en robot (bot) som kan nettprate (chatte) med deg.
Dataprogram gjør at mennesker kan samhandle ved hjelp av skriftlig eller muntlig språk.
Du kjenner kanskje til Amazon sin "Alexa", Google sin «Assistant» eller Apple sin «Siri.» Dette er alle chatboter.
Snart er det klart for Huseiernes egen chatbot. Målet er å forbedre medlemstilbudet, og være tilgjengelig for medlemmene våre døgnet rundt.
Alltid hjelp å få
Det å ta i bruk ny teknologi og være i forkant digitalt, er viktig for oss. Vi er opptatt av å være rustet til økt digitalisering av forbrukervaner og samfunnet generelt, og en chatbot vil på sikt kunne frigjøre tid og ressurser som kan brukes på å gjøre medlemstilbudet ditt enda bedre.
Hvis «enkle» spørsmål kan tas unna på denne måten, får eksempelvis advokatene våre mer tid til å kunne hjelpe deg med mer kompliserte juridiske problemstillinger. Det kan også korte ned ventetiden på telefon for å snakke med kundeservice.
I dag regner man med at kun 20 prosent av all kundedialog skjer via chatkanaler, men det neste tiåret er det ventet at dette vil øke voldsomt. Den nye generasjonen er vokst opp med rask kommunikasjon, og er vant til å få svar kjapt uten å stå i telefonkø.
Chatboten er ment som en ekstra service til dem som foretrekker å bruke andre metoder enn de tradisjonelle når de vil nå oss. Mange synes det er greit å kunne bruke chattetjenester der og da, og få hjelp umiddelbart.
I tillegg betyr det jo at man kan få hjelp døgnet rundt hele året, ikke bare i åpningstiden. Vi i Huseierne er opptatt av at medlemmene våre i større grad skal kunne nå oss på flere flater, og få hjelp til å løse problemer og spørsmål når kontorene våre ikke er bemannet.
Men du trenger ikke å være redd for at du ikke når oss fremover. Vi har ingen planer om å avvikle menneskelig hjelp over telefon og e-post.
Chatbot med kunstig intelligens
Vi samarbeider med firmaet Convertelligence, og nå går det slag i slag med opplæring. Vi «lærer opp» boten ved å skrive inn et sett eksempler på hvordan et spørsmål kan stilles, og hvilke svar som skal gis.
Gjennom maskinlæring vil boten vår forsøke å forstå hva du spør om, og hjelpe deg deretter. Den blir smartere og flinkere desto mer vi bruker den.
Vi vet ikke akkurat når du som medlem får testet den, men regner med at det blir i løpet av våren.
I mellomtiden kan du kanskje tenke på hva vi skal kalle den, eller hva du vil den skal kunne hjelpe deg med?
Vær heller ikke redd for å ta kontakt hvis det er noe du lurer på, du får beskjed når vi er på lufta med vår splitter nye chatbot.