Huseierne: - Ny veileder vil hjelpe til at eiendomsmeglere gir forbrukerne riktige forventninger i bolighandelen

Gå til hovedinnhold

Huseierne: - Ny veileder vil hjelpe til at eiendomsmeglere gir forbrukerne riktige forventninger i bolighandelen

Forbrukertilsynet presenterte fredag sin nye veileder for eiendomsmeglere om markedsføring av boliger. Huseierne var med og fortale hva forbrukerne er opptatt av.

Advokat Anders Leisner i Huseierne snakker om ny veileder for markedsføring av bolig.

Av: Carsten Pihl

Forbrukertilsynet har tilsynet med markedsføringen av boligsalg, og har nå laget en ny veileder for eiendomsmeglere og andre som selger bolig. Denne veilederen ble presentert fredag 2. november på et frokostmøte i Oslo. Huseierne var en av innlederne på frokostmøtet, sammen med Forbrukertilsynet, Norges Eiendomsmeglerforbund og EiendomNorge.

- Det er viktig at selger og eiendomsmegler gir et realistisk bildet av eiendommens tilstand, sa advokat Anders Leisner (bildet over), leder av medlemsrådgivningen i Huseierne i sin presentasjon.

Forventingsstyring er sentralt

Tilsynets veileder forteller eiendomsmeglere hvordan de skal markedsføre boliger, slik at markedføringslovens regler overholdes. Anders Leisner kommenterte at det har Forbrukertilsynet lykkes godt med i den nye veiledningen:

- Høy kvalitet på opplysninger gitt i markedsføringen, gir økt sjanse for fornøyde forbrukere på hver side, pekte Anders Leisner på.

Anders Leisner var innom områder som arealangivelser, lovlig utleie og presentasjon av bad i sin presentasjon til eiendomsmeglerne som var tilstede på frokostmøtet.

- Stort sett gjør norske eiendomsmeglere en god jobb for norske forbrukere. Denne veiledningen vil gjøre det enda enklere å gjøre en god og riktig jobb, kommenterte Anders Leisner.

Trenger du hjelp i bolighandelen? Huseiernes Landsforbund hjelper deg! Les mer her! 

Ikke medlem? Bli medlem og få hjelp! Les mer her

Markedsføring skal ikke villede

Forbrukertilsynets direktør Elisabeth Lier Haugseth innledet frokostmøtet og presenterte den nye veiledningen:

– Når du skal inn på boligmarkedet er det svært mye informasjon å sette seg inn i. Derfor må informasjonen som blir gitt i markedsføringen være tydelig, balansert og tilgjengelig, sa Elisabeth Lier Haugseth.

Den nye veiledningen tar for seg hvilke krav markedsføringsloven stiller til markedsføring av bolig, blant annet hva man må passe på når man presenterer boliger på sosiale medier eller andre flater med begrenset plass.

Direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth og advokat Anders Leisner i Huseierne.

Enige: Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet og advokat Anders Leisner i Huseierne er enige om at den nye veiledningen vil gi en bedre hverdag for norske boligkjøpere.

Forbrukere skal få balansert informasjon

Direktøren trakk også frem at opplysningene om boligen må formidles på en balansert og klar måte, uansett hvilken type annonse det er snakk om. Det vil si at eiendomsmeglere må informere om både positive og negative sider ved boligen.

- Har man begrenset plass i en annonsen kan man ike bruke plass på skryt og droppe relevant informasjon, kommenterte Forbrukertilsynets Elisabeth Lier Haugseth.

Dette mener Huseierne er en god forbedring i den nye veilederen:

- Vi har sett eksempler på at bad med større mangler og tilstandsgrad 3 har blitt presentert som "tidsriktig og moderne". Det skal det nå heldigvis bli slutt på, kommenterte advokat Anders Leisner fra Huseierne.

Les mer: Ny veileder skal sikre deg bedre informasjon i bolighandelen

Mer fra Huseierne

Se alle artikler