Av: Carsten Henrik Pihl
Finn.no har fra nyttår laget et nytt prisregime for boligannonsene på Finn.no. Det er laget tre ulike annonseprodukter med ulik størrelse. Men det er ikke du som forbruker som kan velge hvilket produkt du skal ha. Dette valget er lagt til eiendomsmeglingsselskapet.
Og de må gjøre valget for alle annonser de skal ha - for hele året. Kjedene føler seg da tvunget til å velge de større annonsepakkene.
I tidligere prismodell har annonsene framstått i likt format til lik pris. Prisen har vært rundt 500 kroner, som er et akseptabelt nivå. Prisene for de nye pakkene varierer med hvor i landet boligen som selges er. Men en medium pakke - som de fleste har valgt - koster opp mot 4000 kroner.
Med den nye prismodellen vil kostnadene til annonsen øke med flere tusen kroner.
Huseierne har sammen med Norges Eiendomsmeglerforbund og Forbrukerrådet reagert på dette og sendt brev til Finn.no:
- Vi reagerer på at forbrukerne her ikke får noe reelt valg, sier Morten Andreas Meyer, generalsekretær i Huseierne.
GLADNYHET ELLER TVANG? På sine egne nettsider forteller Finn.no om de nye annonsepakkene. Øverst på siden kan det se ut som en gladnyhet som gir deg som forbruker bedre valg.
Men først nederst på siden (skjermdumpen under) kommer det frem at du som forbruker ikke har noe valg her. Finn.no har tvunget eiendomsmeglerkjeden til å ta valget for deg. Kjedene har ikke turt annet enn å velge de store formatene, og dermed har prisene på boligannonser blitt mangedoblet. (Faksimile fra Finn.no)
Mangedobling av kostnader
I praksis tvinger Finn.no fram en mangedobling av annonsekostnadene, fordi brukerne av Finn.nos tjenester ikke har et reelt valg:
- Kostnadene ved boligsalg øker nå betydelig uten at forbrukeren får tilsvarende merverdi for pengene. I livets viktigste handel bør forbrukerne kunne forvente at det er et rimelig samsvar mellom det du betaler og verdien av det du får, sier Morten Andreas Meyer.
Utnytter monopol
I det norske boligmarkedet er Finn.no den eneste store annonseportalen. Finn.no har i praksis monopol. Det er utnyttelsen av denne posisjonen Huseierne reagerer på, forteller Morten Andreas Meyer:
- Monopolister og dominerende aktører har en tendens til å øke prisene og skyve større kostnader over på forbrukerne. Våre organisasjoner har sammen vurdert konsekvensene for forbrukerne, og er svært negative til at Finn.no bruker sin monopolsituasjon til å gjøre boligsalget vesentlig dyrere, sier Morten Andreas Meyer.
I et felles brev til Finn.no ber man derfor om at prismodellen endres, slik at man finner en løsning som møter forbrukernes behov uten en mangedobling av prisen.
FINN SVARER: Dagens Næringsliv omtalte brevet fra Huseierne, Norges Eiendomsmeglerforbund og Forbrukerrådet lørdag 22. januar. Der sier Eddie Sjølie, administrerende direktør i Finn.no: – Vi har ikke økt prisene, men lansert nye produkter til markedet.