Tekst:
Foto: Gallo Images / Bulls Press.

Du vet kanskje akkurat hvordan det skal se ut. Det skal være lyst og åpent, eller kanskje lunt og koselig, varmt og innbydende; det skal si ”velkommen” eller ”her er det godt å være.” Men så blir det ikke helt sånn. Hvorfor ikke? Interiørfotografi er ikke enkelt, men med noen profftips på veien og mye øvelse kan du nå langt som glad amatør.

 

Til finn.no

Før du begynner å knipse i vei bør du tenke igjennom hvem som er bildenes publikum. Skal du selge eller leie ut boligen din på finn.no? I så fall bør bildene av boligen være så upersonlige som mulig; folk skal se for seg sine egne ting der inne, og da bør ikke dine ting stå i veien.

- Til en boligannonse er det viktig at bildene viser selve rommene. Det kan godt stå en sofa i stuen, for å vise at her kan det stå en sofa, men hovedpoenget er jo at bildene viser selve rominndelingen, og hvor faste ting, som for eksempel peisen er. Det er jo det folk som ser annonsen er interessert i; ikke møblene, sier Barbro Fauske Steinde. Hun har jobbet i en årrekke som frilansfotograf, og er ofte ute på reportasjeoppdrag for blant annet Hus & Bolig. Boligannonser ligger vanligvis utenfor hennes arbeidsområde, men som fotograf i en rekke ulike settinger er hun vant til nettopp å tenke gjennom hva som skal formidles til publikum.

 Steinde legger derfor til at dyr er koselig for mange, men de bør ikke være med på denne typen bilder, da ikke alle er like glad i dem, eller tåler dem. Hun minner også om at rydding er alfa og omega i denne sammenheng.

 

Vidvinkel

Skal du ta bilder som viser så mye som mulig av et rom, hjelpes du godt på vei dersom du har et vidvinkel-objektiv. Når profesjonelle fotografer tar bilder for eksempel til boligprospekter, er en god vidvinkel en del av basisutstyret.

- Kraftig vidvinkel gjør at rommet ser større ut. Problemet med en del rimelige vidvinkel-objektiver, er at de, samtidig som de sørger for at man får med mer på bildet, fortegner: Alle linjer blir overdrevet, forteller fotograf Frode Larsen. Han har lang erfaring blant annet som profesjonell interiørfotograf.

Profesjonelle fotografer har ofte dyrt utstyr som til en viss grad kan kompensere for problemet med fortegninger. Men også med billig utstyr kan du gjøre noe for å rette opp linjene i størst mulig grad, og løsningen er enkel; sett kameraet lavere.

- Står du med kameraet i hodehøyde og vipper det litt nedover, slik man ofte gjør når man tar bilde, får du fallende linjer på sidene. Går du lavere med kameraet, så du kan sikte vannrett, vil problemet minske og linjene virke riktigere på bildet, sier Larsen.

 

Til bloggen

Vil du ta bilder til en blogg der du ikke prøver å selge eller tilby noe, men bare vil dele dine daglige gjøremål med verden, er det gjerne de fine detaljene man her vil ha frem, og da slipper man å bekymre seg for vidvinkel-problemer. Fine detaljer og utsnitt kan man få frem med helt enkelt utstyr; her handler det stort sett om å se. Og det kan faktisk være lettere dersom du har et stativ til kameraet, mener ekspertene.

- Bruk stativ! Da kan du i ro g mak komponere bildet ditt mens du ser i søkeren, og bestemme helt nøyaktig hva som skal være med, sier Steinde. En annen fordel med å sette opp kameraet på denne måten, er at man lettere ser hva som ikke skal være der.

- Ligger lommeboken igjen på bordet, eller har avisen sklidd ned? Få det unna, oppfordrer Frode Larsen.

           

Lys

En tredje fordel med å bruke stativ, er at du da kan unngå å bruke blits. Det er nesten alltid å foretrekke.

- Uten blits får du finere, mykere lys. Men uten blits får du lang lukkertid. Da klarer du ikke å holde kameraet støtt nok i hendene. Bruker du stativ kan kameraet stå helt stille akkurat så lenge det trenger for å få et bilde som er lyst nok, forklarer Steinde.

Det er altså slik at lite lys gir lang lukkertid og behov for kamerastøtte. Har du ikke stativ, så forsøk å lene kameraet inntil en vegg, bruk rygglenet på en stol eller lignende.

 

ISO

Dersom du har et kamera hvor du kan stille inn ISO-verdi, bør du oppjustere denne. Rådet kommer fra fotograf og fotokunstner Morten Løberg, som står bak kursfabrikken.no i Oslo, der han holder fotokurs for amatører.

- Høy ISO betyr ofte litt dårligere bildekvalitet, men hvis bildene skal brukes på en blogg eller på finn.no har det ingentng å si. På nettet synes ikke slike ting, sier Løberg, som minner om at store bilder må skaleres ned for nettbruk, uansett. Av samme grunn er det sjelden grunn til å jage etter kameraer med flest mulig megapixler med mindre du tar bilder for magasiner, aviser eller blader.

 

Blits

Selv om det naturlige lyset er best, må man av og til ha hjelp fra blitsen for å få bilder i det hele tatt. Dersom du har en ekstern blits av typen du kan vri og vende på, er eksperttipset å rette blitsen opp i taket, i stedet for rett mot motivet.

- Da får du et mye finere, mykere og mer generelt lys. Når blitsen er rettet direkte mot motivet, får du harde skygger. Retter du den derimot opp i taket blir det mer som en lampe som lyser opp i rommet, sier Frode Larsen. Regelen gjelder vel og merke bare hvis du har hvitt tak i normal høyde, som kan reflektere lyset. Man kan for eksempel ikke ta gode blitsbilder i en kirke på denne måten, for der vil ikke det høye taket reflektere blitsen; lyset vil i stedet forsvinne oppover til ingen nytte.

En annen nøkkel til mykere blitsbildene er å endre litt på innstillingene. .

- Mange kameraer har en innstilling som heter Slow eller Slow sync. Dersom du setter på Slow sync, tvinges automatikken til å bruke lenger lukkertid. Du får dermed mer lys inn i kameraet og en mer naturlig balanse mellom blits-lyset og det vanlige lyset i rommet, forklarer Løberg.

 

Motlys

En strålende sommerdag kan være vakker også innenfra. Men retter du kameraet mot spisebordet som står så fint til foran det solfylte vinduet, blir resultatet langt fra det du ser med øyet: Enten blir vinduene hvite og interiøret normalt, eller så blir interiøret nesten sort, men hagen utenfor normal. Problemet er at kameraet, i motsetning til øyet, ikke klarer å ta inn to ulike lysmengder samtidig. Ute er det masse lys; inne er det forholdsmessig lite. Avhengig av hva du fokuserer på, tar kameraet enten utelyset eller innelyset, og legger det til grunn for hele bildet. Vil du korrigere dette, kan en løsning være å bruke blits, som forsterker innelyset slik at det blir litt nærmere utelyset. Ellers kan motlysproblemer også etterbehandles i bildebehandlingsprogrammer, men da er vi på vei over i proffenes sfærer.

 

Inspirasjon og utstyr

Mange med en viss interesse for fotografi har i dag et speilreflekskamera. Det kan holde langt, mener ekspertene.

- Du blir kanskje ingen Bonytt-fotograf, men du kommer langt med et speilreflekskamera til fire-fem tusen kroner. Det er det de fleste av mine kursdeltagere har, sier Morgen Løberg. – Men jo dårligere lyset er, jo vanskeligere blir det med slikt utstyr, legger han til. Når man går opp i pris, er det gjerne optikkens lysstyrke man betaler for; jo dyrere optikk, jo større sjanse er det altså for å få bedre bilder også når lyset er dårlig.

Utstyret setter imidlertid ikke den viktigste begrensningen for gode bilder. Det gjør fotografen selv, poengterer Barbro Fauske Steinde.

- Det hender jeg møter folk som sier ”Oi, så fint bilde du har tatt – hva slags utstyr har du?” De glemmer at det er ikke kameraet som tar bildet, det er det jeg som gjør, sier Steinde. Som mener man kan lære mye ved å analysere proffene.

- Se på bildene i interiørbladene og prøv å se hva fotografen har gjort. Er det for eksempel en halv lenestol med i bildet, som skaper varme og intimitet, og som gir bildet det lille ekstra? Er det mennesker med på bildet? Skal du ha bilder til en blogg kan det ofte være fint med mennesker i bevegelse, og de kan godt være uskarpe dersom resten er skarpt, sier Fauske.

Uskarpheter kan også være effektfulle i bakgrunnen dersom du vil fokusere på detaljer. Dybdeskarphet kan reguleres ved å stille på blenderen, men den enkleste metoden for lav dybdeskarphet krever svært lite både av utstyr og kunnskap:

- Du trenger en kort telelinse, eller du kan bruke et kompaktkamera med zoom, sier Morten Løberg. Når du zoomer helt inn på detaljene blir bakgrunnen automatisk uskarp. Vil du ha stor dybdeuskarphet så zoom maksimalt og flytt deg bakover til du får med ønsket utsnitt.