Hvem eier bildene i boligannonsen?

Før visning kjøper du som regel en bildepakke, men hvem er det egentlig som har rettighetene til disse bildene i etterkant?

Dukker bildene av din bolig opp på merkelige steder og du kjenner på at dette ikke er greit, eller du føler at du burde fått en avklaring på bruken - hva skal du da gjøre? Kan du klage, eller er du bare nødt til å godta at bildene dine brukes?

Inviso, som driver med digital markedsføring av boliger i Norge, sitter på enormt mange bilderettigheter til norske boliger. Leveranseleder Erlend Glosli oppklarer hvem som faktisk har rettighetene til disse bildene.

- Det er byrået eller fotografen som eier bildene. Vi som er et større byrå har mange freelancere som tar bilder for oss, og vi sitter på rettighetene til bildene disse tar. Vi leier så ut bildene til meglerne som bruker dem i annonsene. Den bruksretten varer til boligen er solgt. Da faller eiendomsretten for bildet tilbake til oss, forteller Glosli.

225 000 husstander drar nytte av medlemsfordelene i Huseiernes Landsforbund. Klikk her for å bli medlem du også!

Klarér med eier

Du rår altså ikke over bildene selv, men den klare anbefalingen fra Huseiernes Landsforbund er at all bruk i ettertid bør klareres med boligselger.

- Vårt klare råd er at det ikke bør komme noen overraskelser på noen hvor bildene er blitt brukt uten samtykke. Selger bør få lov til å godkjenne at dette blir gjort, på tross av at selger formelt sett ikke har noe styring over dette, sier forbrukesjef Carsten Pihl i Huseiernes Landsforbund.

Pihl råder boligselgere til å være offensive i forkant av boligsalg dersom man vet at man ikke ønsker gjenbruk av bildene.

- Selgere kan gjerne ta dette opp med eiendomsmegleren før bildene tas, og være klar på at det er greit eller ikke greit med publisering i media, råder Pihl.

Dette er også hva Invisio prøver å forholde seg til. Glosli er krystallklar på at de ikke ønsker støy rundt bildebruk og har derfor som policy å konferere med boligselgere dersom det dukker opp et ønske om å bruke bildene om igjen.

- De aller fleste sier faktisk ja til å la bildene brukes om igjen. Om de sier nei handler det som oftest om at det er private ting som synes, som for eksempel bilder på vegger – men alt dette kan vi sladde ved videre bruk.  Noen ganger kan avslag også handle om andre gjenstander som synes i bildet, som ikke alle ønsker å reklamere for over alt. Vi etterkommer alltid ønsket dersom noen ikke vil at bildene skal brukes, sier Glosli.

- Hva med eksisterende boligeier? 

- De som har kjøpt har ingenting med disse bildene å gjøre. Det er kun boligselger ved salget som vi tar hensyn til, sier Glosli.

Bruk i media

Ofte kan bilder brukes som faksimile i aviser og nettaviser. Derfor kan man oppleve å få en overraskelse over at bilder av boligen plutselig ligger ute et annet sted enn i annonsen, eller at selve annonsen er vist frem som et eksempel.

- Dersom bildet ditt blir brukt som faksimile er det igjen vanlig at man har klarert med megler, fotograf eller selger før det brukes. Dette er en generell anbefaling Huseierne kommer med. Klarér det med de det gjelder, sier Pihl.

- For vårt vedkommende handler det om hva bildet skal brukes til. Generelle artikler om boligmarkedet pleier å være uproblematisk med tanke på bruk. Er det derimot artikler som skrives om spesifikke objekter vurderer vi jo litt, men vi skal naturligvis ha betalt dersom bildene brukes. Vi følger Norsk journalistlags satser om vi anser at bruken bør være betalt, sier Glosli.

All PR er god PR

Fra tid til annen figurerer annonser i en slags komisk fremstilling i både aviser og på sosiale medier. Helst blir de delt dersom boligen har et helt spesielt særpreg, eller fordi megler eller selger har vært spesielt kreative når bildene ble tatt.

- Kan man motsette deg slik bruk?

- Nei, det kan du ikke. Boligannonsen din er offentlig når den for eksempel ligger på Finn.no. Når den ligger ute som annonse kan du ikke styre at andre deler den for eksempel i sosiale medier. Da er annonsen offentlig og det er lite du kan gjøre eller klage på, sier Pihl.

Pihl mener man heller bør snu en sånn opplevelse til noe positivt, for dette er publisitet for annonsen din.

- Man kan si at «all pr er god pr» i slike tilfeller, fordi du faktisk får spredd annonsen. Dermed har du større sjanse for å treffe noen som faktisk vil ha boligen din selv om mange vil kunne oppfatte den som komisk, sier han.

Misbruk av bilder

Glosli forteller at det fra tid til annen oppstår saker hvor en eller annen part føler at bilde eller noe vedrørende bilde er misbrukt. Da prøver de alltid å imøtekomme partene så lenge det er en part som er direkte involvert.

- Dette skjer jo fra tid til annen hvor for eksempel boligkjøpere legger ut bilder vi tok av utleiedelen, for å bruke de bildene når de skal leie ut. De er jo ikke klar over rettigheter som oftest. Da sier vi bare i fra på en hyggelig måte og lar de eventuelt kjøpe en bruksrett dersom de ønsker å bruke bildene, sier Glosli.

- Hvis tidligere boligselger ikke ønsker at bildet skal brukes av den nye boligeieren må man ta kontakt med oss og så tar vi hensyn til det, avslutter han.