At det har blitt vanskeligere å selge er det ingen tvil om. På landsbasis sank boligprisene med 1,6 prosent fra mai til juni. Bare i Oslo, som har størst prisfall, har boligprisene falt med hele 3,1 prosent.

– Det er ingenting som vokser inn i himmelen, og det finnes grenser for hva folk kan betale. Det er grunn til å tro at markedet er solid og at det skal utvikle seg positivt over tid. Og godt er det, for veksten i fjor var direkte usunn, sier administrerende direktør Carl O. Geving i Norges Eiendomsmeglerforbund.

I juni ble det lagt ut 10.745 boliger for salg i Norge. Det er 17,2 prosent flere enn sammt tid i fjor. Samtidig ble det solgt 9.563 boliger i juni i år. Det er litt færre enn i fjor. Dermed gikk salgstiden opp.

Det tok i snitt 32 dager å selge en bolig i juni i år. I fjor tok det 30 dager. I Oslo er forskjellene større. Her var det 21 dagers salgstid i juni år mot 13 dager i fjor. Til sammenligning var salgstiden 17 dager i Oslo i mai i år.

Ta grep

Dersom boligen er tungsolgt er du nødt til å ta grep om situasjonen. Megler Kåre A. Brustad fra Privatmegleren Brustad og partnere forteller at folk ofte har for høye forventninger til boligsalget når den blir stående usolgt.

- Man sitter ofte med altfor høye forventninger i forhold til hva man i realiteten kan få for boligen. Veldig ofte starter det også med dårlig rådgivning. Har man eid en bolig i flere år, bør man ikke se på prisnedgang som et tap, men en litt lavere gevinst. De aller fleste som skal selge har hatt glede av en vedvarende boligprisoppgang før denne bittelille knekken vi ser nå. Det er det mange som glemmer, sier han.

Brustad er for tiden aktuell i programmet «Boligkrise» på TVNorge, hvor en megler og stylist hjelper boligselgere som sliter med å selge boligen.

- Det vi ofte ser er at folk slurver med presentasjonen. Det er utrolig viktig å skape et godt førsteinntrykk. Når man ikke har løftet en finger for å gjøre det pent utvendig skremmer man bort potensielle kjøere allerede før de har rukket å ringe på, sier Brustad.

Brustad peker også på at mange unnlater å fjerne ting før de skal selge.

- Din personlige stil og dine eiendeler kan jobbe mot deg når du skal selge. Mange har så mye ting stående at de gjemmer bort kvalitetene i boligen, og kjøpere får ikke anledning til å drømme seg bort i hvilke muligheter de selv kan se for seg. Derfor bør man egentlig starte flyttearbeidet allerede når man skal selge. Begynn med å tømme boligen. Sørg for at du viser frem boligen og ikke tingene dine, sier han.

Dette er Brustads ni tips for å selge en tungsolgt bolig:

 

1) Rydd boligen. Du skal ikke vise frem eiendelene dine, men boligen. Vis kjøperen hvor potensialet i boligen ligger.

2) Rydd utearealer. Skap et godt førsteinntrykk og gjør det pent utvendig. Ikke slurve med gressklipping, hekk eller andre ting.

3) Rett opp åpenbare feil og mangler både inne og ute. Dette trenger ikke være mye arbeid, så sørg for at alt er på stell. Du kan få med deg mange tusenlapper ekstra ved salget.

4) Rengjøring. Vask alt grundig. Ikke la boligen være skitten, og vær ekstra nøye på bad og kjøkken. Vask også skitne fuger.

5) Få orden i garasje og i boder. Folk vil se på oppbevaringsmuligheter. Da er det dumt å dytte alle dine personlige eiendeler inn i disse slik at du ikke får vist det frem. Garasje og boder er alltid en kvalitet ved en bolig. Har du det – vis det frem!

6) Styling. Jeg vil i mange tilfeller anbefale å bruke litt penger på noen timer profesjonell styling. Stylister er gode til å se hva som skal til for å presentere nettopp din bolig på best mulig måte.

7) Vurder prisen. Har du eid boligen lenge bør du ta inn over deg at du sannsynligvis har tjent godt på boligen over flere år allikevel. En liten prisreduksjon betyr ikke et tap, bare en litt mindre seier.

8) Er du fornøyd med megler? Hvis ikke – bytt megler. Har du ikke fått solgt boligen kan det være at du har fått dårlige råd. Ikke nøl med å bytte megler om magefølelsen sier at han gjør en dårlig jobb.

9) Vurder alternative annonseringskanaler. Kan du annonsere boligen flere steder? Tenk på sosiale medier, andre digitale flater og også papirannonser. Her handler det om å hente inn potensielle kjøpere. Du vet aldri hvor din perfekte kjøper finner boligen. Det kan være hvor som helst, så sørg for å få ut budskapet.