Tekst og foto: Linda Ørstavik Öberg.

Hovedproblemet er boligens tilstand, liten tid til å undersøke og for positiv markedsføring.

Det viser en omfattende undersøkelse om boligkjøpernes egne erfaringer for årene 2009 til 2014, som Forbrukerrådet har fått gjennomført av TNS Gallup.

Undersøkelsen viser også at mer enn hver femte boligkjøper har klaget, eller vurderte å klage, etter kjøpet.

For liten tid

Nesten halvparten, 44 prosent, opplevde ulike problemer knyttet til sitt siste bruktboligkjøp.

Hele 3 av 5 vil også ha mer tid i bolighandelen.

De vil ha mer tid til å undersøke boligen, spørre fagfolk, stille spørsmål til megler og selger, samt lese og forstå informasjon om boligen.

14 prosent av kjøperne klaget eller reklamerte på sitt siste bruktboligkjøp til selger og megler, og til eierskifteselskap.

- Tallene er dramatiske og viser klart at eiendomsmeglerbransjen har mislyktes i å skape en trygg bolighandel for norske forbrukere, sier Forbrukerrådets direktør, Randi Flesland.

Undersøkelsen viser også at vi bytter bolig oftere, noe som tyder på at livsfase er avgjørende for boligvalgene forbrukerne gjør.

Ga et for positivt bilde

Undersøkelsen viser videre at 45 prosent har opplevd ulike problemer knyttet til boligkjøp, både brukt og ny bolig.

19 prosent svarer at tilstanden fremsto som bedre enn den faktisk var.

Tiden man hadde til å undersøke boligen var for knapp, mener 15 prosent.

12 prosent mener at det var lite informasjon om oppussingsbehov, og like mange mener at negative forhold ikke ble ikke kommunisert.

- Bolighandelen er vårt livs viktigste handel, og boligkjøpere trenger mer tid til å vurdere boligen og nærmiljø. Dette er enkelt å gjennomføre ved å gi kjøperne en ekstra dag i bolighandelen ved å utvide akseptfristen til 48 timer etter siste visning. Bruk av en obligatorisk teknisk tilstandsrapport vil også få ned konfliktnivået mellom selger og kjøper, sier Flesland.