Det virker kanskje rart å tenke på, men det er faktisk ikke mange årene siden du som hadde bil var pent nødt til å skifte dekk selv, og rydde plass i bod, kjeller eller garasje til det dekksettet som ikke var på bilen. Nå er vi mange som kjører innom et dekkhotell for skift og oppbevaring, og stadig flere velger denne løsningen.

225 000 husstander drar nytte av medlemsfordelene i Huseiernes Landsforbund. Klikk her for å bli medlem du også! 

Stor økning

- At private benytter seg av dekkhotell er forholdsvis nytt, men vi ser at det har økt voldsomt de siste årene, og fortsatt øker, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal hos NAF. Han mener dette vinner frem fordi det er så enkelt for folk.

- Du får et raskt hjulskift, dekkene blir vasket og sjekket for skader og oppbevares godt – alt i en pakke. Det er utrolig greit for folk. Samtidig ser vi at det blir et behov for disse oppbevaringstjenestene som en konsekvens av byggeskikken. Særlig i byene bygges boliger nå med veldig liten lagringsplass, sier Sødal, som legger til at han selv ikke har plass til dekkene sine i boden.

- Jeg flyttet inn i ny bolig i Oslo i 2011, og boden der er ikke stor nok til at jeg kan lagre både dekk og annet utstyr, som sykler og ski. Så da må dekkene ut, sier Sødal.  

 DekkoppbevaringVet du hvordan dekkene skal oppbevares riktig? Illustrasjon: mittdekkvalg.no 

Dekkhotell – billig løsning?

Dekkhotell varierer i pris, men mange steder ligger den mellom 1 500 og 2 000 kroner for halvåret. Å differensiere pris i forhold til dekkstørrelse er ikke uvanlig. Administrerende direktør Per Jæger i Boligprodusentenes Forening mener uansett at løsningen er billig.

-  Kvadratmeterprisen for nye boliger i Oslo lå ved årsskiftet rundt 80 000 kroner. Da blir noen ekstra kvadratmeter bod dyre greier, sier Jæger. Han mener ingen etterspør disse kvadratmeterne.

- Det er ingen som etterspør stor bodplass. Skal du kjøpe ny bolig er det klart at du kan bestille stor bodplass, men ingen vil ha det fordi prisen er forholdsmessig så høy, sier han. Han mener at dersom nok folk begynte å etterspørre store boder, ville utbyggerne også prioritere dette.

 

Prioritering

Hva man skal bruke de dyrebare kvadratmeterne til når man bygger, er et evig aktuelt spørsmål. Myndighetenes minstekrav til både oppbevaringsplass og andre goder, har variert gjennom tidene.

- Vi har stadig diskusjoner med myndighetene om dette, spesielt når de ønsker å innføre nye krav. Nå har vi for eksempel nylig hatt en diskusjon rundt sykkeloppbevaring i Oslo. Det er et sterkt politisk ønske om sykkelagarasjer, men det er ikke gratis hvis man for eksempel skal gå inn for sykkehoteller i første etasje i nye boligblokker. Legger man for mange slike føringer presses enda flere grupper ut av boligmarkedet, sier Jæger.

For Sødal i NAF har det endt med et helt gratis dekkhotell – hjemme i garasjen til mor og far.

- De har to garasjer og bare en bil, så der er det god plass, sier Sødal.