Ikke alle ønsker seg et liv innenfor fire jordfaste vegger. Mange vil mye heller kjenne at det vugger under føttene og sovne til lyden av bølger mot et båtskrog. Historiene er mange og vidt forskjellige. 

Fra borg til båt

Det er mai, været er mildt selv om solen glimrer med sitt fravær. Den store båtsesongen har ikke helt tatt av enda, men Liv Nina Mosveen er strålende blid når hun ønsker velkommen om bord på «Plenty». Hun forteller gjerne hvorfor hun selv tok steget.

- Jeg satt oppe på balkongen i leiligheten min på Borgen i Asker og så ned på Vollen Marina, og tenkte at nå skal jeg ta eierskap til mitt eget liv, forteller hun.

Den 50 år gamle sangeren, kultur- og helsearbeideren hadde en ujevn inntekt, og ønsket å tenke nytt. Den store 4-roms leiligheten ga det ingen tilfredsstillelse å eie lenger, hun ønsket seg vekk fra de fire veggene, og ut til vannet. Hun kjente andre som bodde i båt, og kunne godt tenke seg å leve minimalistisk.

Liv Nina trives inne i den koselig innredete båten.Liv Nina trives inne i den koselig innredete båten.

- Å selge leiligheten er den beste avgjørelsen jeg har tatt, sier hun, ett år etter at hun ble kaptein på båten, en Princess 435 fra 1993.

Frigjort

Liv Nina Mosveen ønsket ikke å være låst til gjeld og forpliktelser lengre, og ved salget av leiligheten kvittet hun seg med gjelden som tynget, og følte umiddelbart at hun ble mer fornøyd. Hun følte seg full av motivasjon og læringsvilje, og nå, i godt voksen alder er hun også blitt sykepleierstudent.

- Det er aldri for sent å lære, smiler hun.

Hennes to tenåringssønner er også strålende fornøyd med mors valg, og bor der sammen med henne annenhver uke.

- Første gang de kom om bord, satt de en liten stund før de sovnet begge to, vugget av bølgene, ler hun, og legger til at de aldri sover så godt som om bord i båten.

Født landkrabbe

Selv har hun familien sin i Hedmark, og ler når hun forteller at alle er godt inngrodde landkrabber. Familien reagerte med undring da hun fortalte hva hun var på nippet til å gjøre, men har godtatt valget, og støtter henne. Liv Nina ante selv ingenting om båt før hun sto på marinaen våren 2015 og så båten komme seilende inn fra Kristiansand.

- I salgsavtalen fikk jeg ordnet det slik at båten ble fraktet hit sjøveien, forteller hun, og tilføyer at hun lurte på om hun hadde gjort det riktige valget da den 43-fot store båten nærmet seg bryggen.

Selv har hun ikke skolert seg i båt, og har en bratt læringskurve, men forteller at hun begynner å få oversikt.

- Det er ingen krav om båtsertifikat på båter under 50 fot, sier hun, men legger til at hun har som mål å ta skipseksamen senere.

Gardiner og hverdagsliv på Aker brygge i februar.Gardiner og hverdagsliv på Aker brygge i februar.

Herlig miljø

De fastboende forbereder seg på sommeren, og på Vollen Marina har 11 familier overvintret kan hun fortelle. Hun snakker varmt om det gode miljøet, og om likesinnede som gjerne hjelper til når det er behov.

- Mitt bidrag til fellesskapet er en uformell sangkonsert av og til, smiler hun.

Fra broen utveksler hun noen ord med naboene som pusler på sine båter. De er flinke til å oppdatere hverandre. Her er det både hardbarka sjøulker og noviser, men Liv Nina – som befinner seg i den siste kategorien – har aldri følt seg utenfor.

En full tank på Mosveens båt koster 13 000 kroner, men da har hun drivstoff for hele sommeren og høsten. Fra kaia har hun adgang til internett, strøm og TV. I marinaen har hun også adgang til vaskerom, og savner egentlig ingenting fra tiden i hus og leilighet. Hun synes det har vært en befrielse å komme seg ut av de fire veggene. Når hun er på besøk hos fastboende i dag, synes hun det er deilig å gå hjem til båten igjen.

Den glade skipperen har begynt på bok.

- Men det skal ikke handle om sjøen, forteller hun. Det er «Haugtusser» som opptar henne.

Midt i smørøyet

Et par måneder senere er det strålende, varmt sommervær. Folkevrimmelen soler seg på Aker Brygge, barn og voksne ler og skråler, og is-salget går strålende. Mellom Astrup Fearnley-museet og Rådhuskaia ligger en blanding av yachter og seilbåter fortøyd. Bare noen hundre meter fra promenaden, på pir to, har lyden av menneskemengden forsvunnet. Her er det ro og bølgeskvulp og bare en og annen lyd av en motorbåt på fjorden. Måkene skriker «skaha skaha», noe Odd Børretzen ville hatet, men det hører med. Ellers er det rolig.

- Hei! Velkommen, smiler Kjetil. Han foretrekker at vi bruker fornavnet

Han kan endelig sette seg ned etter en skikkelig ryddesjau. Entreprenøren og gründeren har travle dager, og «huslige» sysler har vært satt på vent.

- Det er godt å få litt oversikt igjen, smiler han, og legger til at han nå skal gå til innkjøp av flere bokser som hjelper ham å holde orden.

Kjetil synes det er helt greit med vinter i båt også, selv om sommeren er helt spesiell i vannkanten.Kjetil synes det er helt greit med vinter i båt også, selv om sommeren er helt spesiell i vannkanten.

Det er mange familier som holder til her om sommeren, men også mange som bor her året rundt. Ei lita jente kommer bort og lurer på hvem Kjetil har besøk av. Her kjenner alle hverandre. Miljøet er avslappet. Jenta myser mot sollyset, og vil nok veldig gjerne delta i samtalen.

- Jeg er her borte hos mormor og morfar, forteller hun og peker.

Kjetil kjenner dem, og nikker. De småsnakker litt før jenta løper avgårde for å kjøpe is. Det er jo sommer.

Seile og dykke

Hver centimeter av plass må utnyttes, og det er ikke rom for mye overflødig. Men dykkerutstyr har han endelig anskaffet seg, og det setter ham i strålende humør.

- Innkjøpet av dykkerutstyr har på et vis vært en katalysator. Det har fått meg til å ta skrittet helt ut og sette en avreisedato for en jordomseiling, forteller han.

Han har lenge hatt en drøm om å seile jorden rundt og å kunne dykke underveis. Reisen er planlagt over Stillehavet til Galapagos, og videre til Hawaii og til drømmesteder som Salomonøyene og Great Barrier Reef med dykkerutstyr og mulighet til å fylle surstoff-flaskene om bord i seilbåten underveis i seilasen.

Båtfolket holder seg innendørs i februar.

Heller båt enn hus

Båten, «Touch of Madness», er en smekker seilskute på 50 fot, og har vært bostedet hans i 12 år.

- Jeg var på nippet til å kjøpe hus for 12 år siden, men så tenkte jeg at hvis jeg ikke kjøper båt nå, så blir det med drømmen, forteller han.

Han tok med seg tenåringsbarna sine til Biscayabukta for å hente ny båt i påsken 2004. Hjemreisen tok 14 dager, før de kunne fortøye ved havna på Aker Brygge.

- Det var ikke meningen å flytte inn i båten, det var bare så godt å være der at det ble slik, forteller han.

Han opplever at mange gjerne vil ha ham til å fortelle hvor vanskelig det er å bo i en båt.

- Det går i ledende spørsmål som; - det må da være kaldt, det må da være fuktig, jammen ække dét vanskelig og dét vanskelig, jasså du holder ut, ramser han opp.

Det blir mye å stå til rette for, og han avfeier mange. Han trives, det er det som teller.

- Jeg tror kanskje det er vanskelig for folk å tenke seg at dette kan være en alternativ boform, eller kanskje de bare er misunnelige eller nysgjerrige?

Kapteinen, som har kontorene sine på Aker Brygge, legger bokstavelig talt alt bak seg når han går utover på bryggen, rusler bortover til piren og hopper om bord i båten. Der er han i en annen verden.

Frihetsfølelsen i båt er stor, mener Kjetil.Frihetsfølelsen i båt er stor, mener Kjetil.

Uten fast bopel

Båtfolket faller utenfor reglene for fast bopel, men de fleste finner likevel løsninger. Noen har beholdt et lite krypinn i nærheten, noen har postboksadresser, eller bruker familie og venner. Generelt er det ikke et tema, men mange ergrer seg. For hva er egentlig årsaken til at det skal være et problem? 

Anette Bjerke som er senior kommunikasjonsrådgiver i Skatteetaten forteller at kommuners reguleringsmyndigheter fastsetter reglene.

- Man er registrert som bosatt på det sted man har sin “regelmessige døgnhvile”, slik det står i Folkeregisterforskriften. Stedet man bor på må være matrikulert. Det vil si at det stedet boligen står, har en adresse som enten kan være gatenavn/husnummer eller gårds- og bruksnummer, forklarer hun.

Personer som tar den regelmessige døgnhvile ombord i båter skal normalt registreres som uten fast bosted i den kommunen båten vanligvis ligger til kai. De som bor der fast blir dermed registrert som uten fast bosted, på linje med de som bor i husvogner.

- Det pågår en prosess for å endre denne forskriften i Folkeregisteret, forklarer Bjerke.

En endring av forskriften skjer parallelt med arbeidet med ny folkeregisterlov.

- Dette arbeidet er omfattende og det er vanskelig å si noe sikkert om når forslag til ny lov fremlegges for Stortinget, avslutter kommunikasjonsrådgiveren.

I mellomtiden går årstidene sin gang på Aker brygge, i Vollen og rundt om i hele landet hvor båtboerne trosser A4-livet, og forblir på vannet tross kalde høst- og vinterdager.