Slik bestiller du håndverker nå

Gå til hovedinnhold

Slik bestiller du håndverker nå

Koronaviruset gjør hverdagen annerledes for oss alle, men det hindrer ikke kraner i å lekke eller elektriske installasjoner i å bli ødelagt. Hvordan gjøres håndverkerarbeid i hjemmet trygt nå?

Etterspør bedriftens smittevernrutiner og gjør nøyaktige avtaler om oppdraget på forhånd. Tar begge parter sine forholdsregler, skal det være helt trygt å få håndverkeren på besøk. 

Av: Rikke Åserud

Er du blant dem som har bedt en stille bønn om at oppvaskmaskinen og varmtvannstanken ikke må ryke akkurat nå? Du er trolig i godt selskap. Men det er jo slik at ting går i stykker rimelig uavhengig av verdens virussituasjon.

Det er også slik at boligen fortsatt må vedlikeholdes, og nødvendige oppgraderinger må gjennomføres.

Etter en liten sjekkrunde hos noen ulike bransjeorganisasjoner for håndverksbedrifter, er tilbakemeldingen nokså unison: Ikke vent med reparasjoner eller andre oppgraderings- eller oppussingsjobber du hadde planlagt. For når krisen er over, er det ikke sikkert at håndverksbedriften du trenger, eksisterer lenger.

Du kan forvente god informasjon

Dersom du i disse dager kontakter et håndverkerfirma og bestiller en jobb, kan du forvente å bli godt informert om firmaets smittevernrutiner før de tar fatt på jobben.

- Som kunde kan du forvente at håndverkeren viser til at bedriften har rutiner som ivaretar smittevernet. Hvilke rutiner dette er, vil variere noe, men de som er organisert i vår bransjeorganisasjon vil i hvert fall fortløpende motta gode rutinebeskrivelser som de kan legge til grunn for smittevernsarbeidet i sin bedrift. Disse revideres og oppdateres i takt med utviklingen i samfunnet, sier Frank Ivar Andersen, daglig leder i Byggmesterforbundet.

Eksempel på sjekkliste fra malerfirma.

Både Byggmesterforbundet (bransjeorganisasjonen for proffesjonelle byggefirma), Rørentreprenørene Norge (for rørleggerforetak), Nelfo (for elektro-, ekom- og heisbedriftene) og Malermestrenes Landsforbund – for å nevne noen – har utarbeidet anbefalte rutiner til sine medlemsbedrifter. Rutinebeskrivelsene baserer seg på myndighetenes råd for smittevern. 

Frisk-erklæring

Som kunde kan du forvente å måtte svare på om noen i husstanden er syke eller i karantene. Dette kan skje i en skriftlig erklæring som sendes håndverkeren i forkant.

- Hvis du er smittsom eller hvis hjemmet ditt er i karantene, bør du ikke ta kontakt med håndverker nå, og du bør avlyse møter som er tidligere avtalt, understreker kompetanse- og utviklingssjef Kari Wilsgård i Malermestrenes Landsforbund.

 

 

Trygt for håndverkeren

Eirik Remo, fagsjef for HMS i Nelfo, oppfordrer oss som kunder å spørre direkte om hvilke rutiner håndverkeren har, og velge de som har god beredskap på smittevern.

Han påpeker også at mange bedrifter har også informasjon om hvilke rutiner de har på sine nettsider.

- Samtidig skal elektrikeren være trygg på at det ikke er mistanke eller påvist smitte i husstanden. En god dialog forebygger dette, sier Remo, som også er utdannet sykepleier.

For det skal også være trygt for håndverkeren å komme hjem til deg. Å vaske over områdene der håndverkeren skal jobbe, dersom det er mulig, vil være en god idé i disse tider. (Dette avhenger selvsagt av oppdraget.)

Det er dessuten forventet at alle som får håndverkere hjem til seg, holder god avstand mens arbeidet pågår. Opphold deg i et annet rom eller en annen del av boligen.

Husk også å beskrive oppdraget ekstra godt. Siden du ikke skal være i nærheten under arbeidet, er det spesielt viktig at detaljene avklares på forhånd. Det vil også redusere behovet for kontakt underveis.

- Som boligeier er det viktig at du har vurdert oppdraget nøye- og sender en tydelig beskrivelse og forklarer til håndverkeren på forhånd hva som skal gjøres. Etter at dere er enige om hva som skal gjøres, avtaler tid og sted, må du sørge for at det er ryddet for tilkomst der arbeidet skal utføres, sier Oddgeir Tobiassen, direktør for kompetanse og utvikling i Rørentreprenørene.

Merker smitteredsel

Håndverksbedriftene merker at folk er redde for smitte. Som i de fleste andre bransjer råder stor usikkerhet i både rørleggerbedrifter, blant byggmestere og elektrikere.

Noe av nedgangen i etterspørsel skyldes selvsagt at mange potensielle oppdragsgivere plutselig har fått økonomiske utfordringer. Men mye skyldes også angst for smitte, forteller Frank Ivar Andersen i Byggmesterforbundet:

- Jeg hadde nettopp kontakt med et håndverkerfirma som har en løpende serviceavtale med et boligbyggelag i Narvik. Nå får ikke håndverkerne komme inn i blokka for å utføre nødvendig arbeid – i en landsdel hvor smitten er veldig lav. Hvis redselen blir så stor, stopper alt opp, og ting blir verre. Vi jobber nå med å få formidlet til byggelaget at disse håndverkerne, som så mange andre, har smittevernrutinene på plass, sier Andersen.

Lettere å få hjelp

Dersom du selv er i en økonomisk trygg situasjon og har arbeid du gjerne skulle ha utført, kan du glede deg over at mange bedrifter nå har ledig kapasitet. Sjansen er altså stor for at du slipper å vente særlig lenge på å få håndverkeren på besøk.

Samtidig kan du klappe deg selv litt ekstra på skulderen fordi du ved å betale for håndverkertjenester nå vil være med på å holde hjulene i gang. Det kan være et viktig samfunnsøkonomisk bidrag i en anstrengt situasjon.

- Vi anbefaler folk å få utført elektrikeroppdrag nå, sier Eirik Remo i Nelfo. Han påpeker at dersom du til tross for smittevernsrutiner ikke føler deg trygg, er det mye elektrikeren kan gjøre uten at vedkommende er innom huset ditt engang.

- Trenger du service på varmepumpen, eller å montere elbillader, er dette tiden du bør gjøre det. Våre medlemmer har kapasitet og mulighet. Dessuten bidrar du til å holde hjulene i gang, understreker han.

 

 

Takarbeider, dreneringsjobber, fasadevask, maling og skraping er også blant tingene som kan gjøres uten at håndverkeren behøver å komme inn. Dette er ting som oppgraderer bygningskroppen, og som vi nordmenn ofte er litt dårlige på fordi det er mye morsommere med innvendig overflateoppussing. Men – kanskje dette er tiden å få gjort nettopp de litt «kjedelige», men svært viktige, tingene.

P.S: Husk også at når hytta står tom, kan det være en fin anledning til å få utbedret den.

Fakta:

Trygge håndverkertjenester

  • Spør om befaringer kan gjennomføres digitalt.
  • Beskriv oppdraget ekstra nøye.
  • Unngå håndhilsing og fysisk kontakt.
  • Hold avstand under arbeidet, opphold deg et annet sted.
  • Gjør rent før håndverkeren kommer, og gjør avtaler om rengjøring etter endt arbeid.
  • Etterspør firmaets smittevernrutiner.
  • Forvent å skulle svare på spørsmål om sykdom og karantene i boligen din.

Bransjeorganisasjonenes rutiner for smittevern

På lenkene nedenfor finner du informasjon om hvordan noen av bransjeorganisasjonene jobber for å trygge håndverkertjenester hos sine medlemsbedrifter. 

www.nelfo.no 

www.byggmesterforbundet.no 

www.bnl.no 

www.rornorge.no 

 

 

 

 

Mer fra Huseierne

Se alle artikler