Flyttevask: Hva kan du forvente?

Gå til hovedinnhold
Noen synes kanskje det er greit å ta flyttevasken selv, men hva kan du forvente når du setter bort jobben til andre?

Flyttevask: Hva kan du forvente?

Noen synes kanskje det er greit å ta flyttevasken selv, men hva kan du forvente når du setter bort jobben til andre?

Flyttevask ved salg av bolig er beskrevet i avhendingsloven §2-2 med at rommene skal være ryddet og rengjorte, og at eiendommen ellers skal være ryddet. Er du leietaker finner du reglene i husleieloven §10-2 som sier at om noe annet ikke er avtalt, skal husrommet med tilbehør være ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra den forringelse som skyldes alminnelig slit og elde.

225 000 husstander drar nytte av medlemsfordelene i Huseiernes Landsforbund. Klikk her for å bli medlem du også!

Kilde til konflikt

På tross av få detaljer i loven, er flyttevask en vanlig kilde til uenighet, og alle har kanskje ikke den samme forståelsen av hva som er godt nok. En tommelfingerregel er at boligen skal være så ren at den som flytter inn skal kunne gjøre det uten ytterligere rengjøring.

Hva får du for pengene?

Leder i kvalitet og opplæring i CityMaid, Line Mercedes Åramnes, forteller at du kan forvente en skriftlig avtale på forhånd dersom du engasjerer noen til å ta flyttevasken for deg.

- Oppgavene bør være definert i selve avtalen, eller være lenket til en oppgaveliste på nettsidene, sier hun.

Dersom du har spesielle ønsker for tjenesten gjennom en skreddersydd avtale, bør alle disse oppgavene være presisert.

Hos CityMaid tilbyr de noe de kaller en standard flyttevask. Den inkluderer tørrmopping av alle tak, vask av alle vegger dersom de tåler vann, utvendig og innvendig vask av skuffer og skap, vask av hvitevarer, vask av baderom med toalett, dusj eller badekar, inkludert sluk og vifte. De vil også foreta en grundig støvtørking og vask av tilgjengelige flater, innvendig og utvendig vindusvask, vask av dører og listverk, støvsuging av tepper og vask av gulv.

- Jeg må presisere at det vaskes ned i sluk der dette er tilgjengelig, sier hun.

Viften vil bli vasket utvendig, og dersom kjøkkenviften skal vaskes med fettfjerningsmiddel og kjøres i oppvaskmaskinen, gjøres dette etter avtale.

- Fastprisen forutsetter en standard bolig, understreker hun.

Har du ekstra takhøyde, vinduer fra bakke til tak eller om det har vært røyket i boligen, så ønsker de beskjed på forhånd.

- I slike tilfeller tar vi kontakt med kunden i forkant av oppdraget ettersom prisen kan avvike, forklarer hun.

Hvor lang tid tar det?

- Hvor lang tid en flyttevask tar vil avhenge av hvor stor boligen er, samt om det er noen spesielle hensyn som må tas med i beregningen, men det tar gjerne lengre tid enn man tror, sier Åramnes.

Kanskje er det mange detaljer som skal med, eller kanskje må veggene vaskes flere ganger?

Til hvilken pris?

- Hvor mye det koster vil først og fremst avhenge av hva som er inkludert i vasken, sier hun.

Hennes bedrift opererer med en pris inkludert alt av produkter, utstyr, forsikring, tarifflønn samt skatter og avgifter. For en leilighet på 100 kvadratmeter koster flyttevasken 7290 kroner. Hvis det ikke finnes gratis parkeringsmuligheter, vil du måtte regne med et ekstra gebyr på 100 kroner.

- Prisene vil jo variere, men jeg anbefaler en eventuell kunde å sjekke pris via vår døgnåpne bestillingsløsning, eller chatte med oss på hverdager fra 08.00 til 16.00, fortsetter hun.   

Be om garanti

Når du betaler for en slik tjeneste, bør du få en form for garanti slik at du eventuelt kan få utbedret noe du ikke er fornøyd med.

- Vi har kvalitetsgaranti på all flyttevask vi utfører for å sikre oss at kundene er fornøyde og at det er rengjort som avtalt, sier hun.

Hos CityMaid betyr det at du innen 48 timer har mulighet for å varsle via telefon eller e-post om eventuelle mangler ved flyttevasken som bedriften forbeholder seg retten til å utbedre.