Krev kompensasjon etter strømbrudd

Gå til hovedinnhold

Krev kompensasjon etter strømbrudd

Dette har du krav på fra strømselskapet når strømmen blir borte.

STRØMBRUDD: Når lyset forsvinner som følge av brudd på linjene og strømmen blir borte lenge av gangen, er det greit å vite hva man har krav på. Foto: Shutterstock.
STRØMBRUDD: Når lyset forsvinner som følge av brudd på linjene og strømmen blir borte lenge av gangen, er det greit å vite hva man har krav på. Foto: Shutterstock.

Det siste døgnet har snøkaos ført til at mange landet over har mistet strømmen.

Mange er ikke klar over at de kan kreve penger tilbake fra strømselskapet når strømmen blir borte lenge.

Her får du en enkel oversikt over hva du har krav på.

Mange strømløse

Mandag og tirsdag førte store snømengder på Sør- og Østlandet til omfattende strømbrudd mange steder.

På denne tiden i går meldte Norges vassdrags- og energidirektorat, NVE, om at hele 22 400 husstander var uten strøm.

Nettselskapene har klart å rette feil slik at de fleste har fått strømmen tilbake, men mye snø gjør at det tar tid å rette opp alt.

Siste statusoppdatering fra NVE i dag klokken 11, viser at 5230 kunder fremdeles er uten strøm. Det betyr at mange der ute kan ha krav på kompensasjon etter strømbrudd.

Minimum 12 timer

Nettselskapenes kunder har enkelt og greit krav på kompensasjon ved strømbrudd som varer over 12 timer.

Størrelsen på utbetalingen avhenger av lengden på avbruddet.

Satsene for utbetaling ved langvarige avbrudd er som følger:  

a) 600 kroner for avbrudd over 12 timer opp til og med 24 timer,

b) 1400 kroner for avbrudd over 24 timer opp til og med 48 timer og

c) 2700 kroner for avbrudd over 48 timer opp til og med 72 timer.

For avbrudd ut over 72 timer, skal det gis et tillegg på 1300 kroner for hver ny påbegynt tjuefiretimers periode avbruddet varer.  

Det er som sagt hvor lenge strømmen har vært borte som avgjør hvor stor kompensasjon du har rett på.  Men selv om strømmen kommer tilbake i perioder, skal du vite at flere påfølgende avbrudd regnes som sammenhengende dersom du ikke får strømmen tilbake i minimum to timer sammenhengende.

Må søke selv

Hvis du mener at du har krav på kompensasjon fra ditt nettselskap, sender du et skriftlig krav direkte til dem.

Skriftlig krav må fremmes innen rimelig tid etter at normal forsyning ble gjenopprettet. Ofte er dette rundt tre måneder, men det kan variere fra selskap til selskap.

I klagen må du oppgi dato, adresse og kundenummer.   

Dersom nettselskapet skulle avslå kravet ditt om kompensasjon, kan du sende en klage til NVE.  

Kontaktpersoner

Morten Andreas Meyer

Generalsekretær

+47 920 81 967 Send e-post

Bilde og video