
Søknad og nabovarsel
Artikkel
Søknad skal være skriftlig og inneholde alle opplysninger som er nødvendige for at kommunen kan ta standpunkt til om vilkårene for tillatelse foreligger.

Når håndverkeren må gjøre tilleggsarbeider
Artikkel
Underveis i arbeidene kan det oppstå behov for ytterligere tjenester fra håndverkeren som ikke var avtalt på forhånd. Her gjennomgår vi reglene for tilleggsarbeid.

Entreprenørens plikt til å stille garanti
Artikkel
Når du inngår avtale med en entreprenør om å bygge bolig, skal entreprenøren stille garanti for at arbeidet blir riktig utført.

Feil og mangler med boligen
Artikkel
Malingen i stuetaket er skjoldete og varmekablene på badet fungerer ikke. Når foreligger det en mangel entreprenøren er ansvarlig for? Hva kan forbrukeren i så fall kreve? Må man finne seg i at entreprenøren forsøker å utbedre feilen gang på gang?

Håndverkertjenesteloven – dette dekker loven
Artikkel
Når du får arbeid utført på boligen din, er det som hovedregel håndverkertjenesteloven som gjelder. Loven beskytter deg som forbruker når du bestiller arbeid fra profesjonelle håndverkere – som snekkere, elektrikere, rørleggere eller malere.

Forsinkelse: Når håndverkeren ikke er ferdig til avtalt tid
Artikkel
Du kan ha krav mot håndverkeren hvis det blir forsinkelser i arbeidet. Her gjennomgår vi de viktigste rettighetene dine.

Reklamasjon: Vil du klage på håndverkeren?
Artikkel
Dårlig utført arbeid fra håndverkeren gir deg som forbruker rettigheter mot håndverkeren. Det er fem års klagefrist. Her ser du hva du kan kreve.