Her finner du de mest stilte spørsmålene om våre digitale kontrakter.
Dersom du opplever at utfyllingen av kontrakten er treg, og at løsningen henger seg opp, bruker du sannsynligvis en gammel nettleser som ikke er oppdatert til nyeste versjon.
Vi anbefaler at våre medlemmer oppdaterer nettleseren din til nyeste versjon. Dette gjelder særlig dersom du bruker Internet Explorer.
Alternativt kan du forsøke å fylle ut kontrakten i en annen nettleser, f.eks. Firefox, Google Chrome, Opera eller Sarafi.
Dersom du får en feilmelding når du klikker deg inn for å opprette en kontrakt kan det enten være fordi du har en gammel versjon av nettleseren din, eller fordi du ikke har registrert din e-post adresse hos oss. Du kan registrere din e-post adresse på «Min side» på Huseierne.no.
Alle kontrakter du har begynt å fylle og eller har laget ferdig finner du ved å logge deg inn på «Min side» på Huseierne.no. Har kan du fortsette å fylle ut påbegynte kontrakter eller slette kontrakter du ikke lenger har behov for.
Du kan signere kontrakten elektronisk med BankID kodebrikke eller BankID app. Når kontrakten er ferdig utfylt velger du «Send til digital signering». Deretter skriver inn mottakers e-postadresse. Dersom der er flere mottakere som skal signere kan du skrive inn flere e-postadresser.
Når kontrakten er sendt til mottaker for signering, venter du til mottaker har signert kontrakten. Når mottaker har signert, vil du motta en e-post med invitasjon til å signere kontrakten.
BankID-signering vil nå åpnes, og du må først autentisere deg med BankID for å få tilgang til å lese kontrakten. Deretter får du muligheten til å laste ned og lese igjennom kontrakten. Når du er klar for å signere å klikker du på "Gå til signeringsbekreftelse". Du kan deretter signere kontrakten digitalt ved å autentisere deg med BankID på nytt.
Se også ofte stilte spørsmål på BankID sine nettsider:
Når du sender ut en kontrakt for signering med BankID, så sendes kontrakten først til den andre kontraktsparten for signering. Først når denne har signert vil du motta kontrakten for signering.
Dersom kontrakten sendes til flere parter, vil den første personen som mottar kontrakten måtte signere før neste person mottar kontrakten for signering. Først når alle de andre kontraktspartene har signert mottar du kontrakten for signering.
Dersom du skulle ha mottatt signeringlink, men du ikke har mottatt denne, så bør du sjekke spam/søppel-mappen din. Sjansen er stor for at den har havnet her. Finner du den fortsatt ikke kan du ta kontakt med vårt sentralbord på 22 47 75 00, så vil vi sende deg signeringslinken på nytt.
Dersom du har glemt ditt personlige Bank-ID-passord eller vil bestille et nytt passord, må du kontakten banken din for å lage et nytt. Mange banker har egen informasjon om dette på sine nettsider:
Se også ofte stilte spørsmål på BankID sine nettsider:
Dersom din BankID ikke fungerer for signering av dokumenter, må du kontakte banken din.
Sbanken bruker ikke vanlig BankID-kodebrikke, men et kodekort.
For signering av kontrakten med BankID for mobil må du først aktivere dette i nettbanken til Sbanken.
For å bruke kodekortet som BankID må du aktivere dette i nettbanken til Sbanken.
Du aktiverer BankID med kodekort i nettbanken ved å gå til "Meny" - "Innlogging og BankID" - "Aktiver BankID med kodekort". Det er viktig at du logger inn men kodekort som innloggingsmetode, eventuelt BankID på mobil når du skal gjøre dette
Kontrakten må signeres av alle parter innen 14 dager. Etter dette utløper signeringsmuligheten. Du må da avbryte signeringen og sende til signering på nytt på "Min side" på Huseierne.no
Nei, når en kontrakt er signert elektronisk blir denne låst for ytterligere redigering.
Du kan både endre og kopiere våre digitale kontrakter.
Du endrer kontrakten ved å klikke på knappen "Fortsette" på Min side. Da kommer du inn i kontrakten.
Du kopierer kontrakten via hovedoversikten på min side ved hjelp av de tre prikkene som er ved siden av hver enkelt kontrakt.
En signert kontrakt kan også endres ved at man kopierer den signerte kontrakten. Da vil man få mulighet til å endre innholdet i den nykopierte kontrakten og deretter sende den til signering på nytt.