Hopp til innhold

Fradrag for hjemmekontor

For de som driver enkeltpersonforetak er fradrag en mulighet. Er du lønnsmottaker kan du også få skattefradrag for hjemmekontoret, men det er strenge krav til hvordan du bruker det.

Mann på hjemmekontor

Foto: Daria Shevtsova

For deg som er lønnsmottaker

Hjemmekontor kan gi deg fradrag i skattemeldingen. Men hjemmekontor går vanligvis inn i minstefradraget (post 3.2.1).

Har du faktiske utgifter til jobben som er mer enn minstefradraget – 46 prosent av din lønn eller trygd, og maks 92 000 kroner (104 450 kroner i 2024) – kan du også kreve fradrag for hjemmekontor.

Du må altså ha store utgifter i jobben som du kan dokumentere for å få dette fradraget.

Hjemmekontoret må være et eget rom

I tillegg er det viktig at hjemmekontoret må være et eget rom - og at dette rommet bare brukes til hjemmekontor. Dette er slått fast i Skatteetatens håndbok Skatte-ABC

Der er det også tydelig sagt at det ikke holder at hjemmekontoret brukes delvis som arbeidsrom eller soverom.

Be om støtte fra arbeidsgiver i stedet

Som du ser av teksten over: Det er flere hindre for lønnsmottakere for å få fradrag for hjemmekontor. Men det går an å få støtte fra arbeidsgiveren i stedet. Og da kan mye være skattefritt!

Støtte til selve kontoret: Dette kan bare gis når hjemmekontoret er et eget rom, slik vi beskriver over.

Støtte til PC: De fleste arbeidstakere som arbeider hjemme bruker jobbens PC. Så lenge arbeidsgiver eier PC-en, er bruken gratis for deg. Det gjelder også for utstyr som ekstra tastatur, mus, skjerm mm.

Støtte til stol og pult: Også her må arbeidsplassen eie utstyret og det skal være lånt ut til deg. Merk at det må være en tjenestelig grunn for at arbeidsgiveren låner ut en stol og/eller en pult til deg. For eksempel at du må ha hjemmekontortjeneste over lang tid og trenger god ergonomi på arbeidsplassen. Det er nå ikke noe krav om at møblene trenger å stå på et eget rom.

Husk at utstyret skal leveres tilbake igjen til arbeidsgiver når du slutter.

Støtte til bredbånd og telefon: Du kan få dekket elektronisk kommunikasjon etter vanlige regler. Det vil si at hvis arbeidsplassen dekker bredbånd for deg, vil du skattlegges med 4392 kroner i året for privat bruk. Resten regnes som arbeidsutgifter som du får dekket.

Koster bredbåndsabonnementet ditt 499 kroner i måneden, blir det 5988 kroner i året. Du skattlegges for 4392 kroner og får 1596 kroner i støtte av arbeidsgiver.

Enkeltpersonforetak: Slik får du fradrag for hjemmekontoret

For de som driver hjemmekontor i enkelpersonforetak kan det være mer aktuelt med fradrag. For disse vil ofte hjemmekontoret være et eget rom - og det brukes bare til jobbsammenheng.

Da får du standardfradrag på 1850 kroner. Dette fradraget får du selv om kontoret bare benyttes som hjemmekontor en del av året. 

Slik er reglene

Her fører du fradraget

Fradraget føres i næringsoppgave 1 (RF-1175) i post 7700 eller i Næringsrapport skatt, post 7705.

Du kan eventuelt kreve fradrag for faktiske kostnader, og da må kostnaden sannsynliggjøres. Og de må knyttes til hjemmekontoret, ikke boligen forøvrig.

Alternativt kan det kreves fradrag for faktiske kostnader til strøm, rengjøring, internett mm. Kostnadene må du da sannsynliggjøre. Kostnadene det kreves fradrag for kan kun referere seg til hjemmekontoret og må ikke gjelde boligdelen av huset.

NB: Det som er skrevet over vil gjelde for vanlige boliger som er fritaktslignet. Ved boliger som regnskapslignes - for eksempel ved mye utleie - vil reglene være litt annerledes. Se mer hos Skatteetaten.

Vær obs på skattefelle ved salg

Du som driver næring og får skattefradrag for hjemmekontor i egen bolig kan ryke på en skattefelle ved salg. For da må du skatte av gevinsten for den delen av boligen som har vært hjemmekontor – uansett om du må skatte av boligsalget forøvrig.

Løsningen på dette er å konvertere hjemmekontoret tilbake til egen bolig det siste året før du flytter, slik at du opparbeider deg botid også i den delen av boligen.

Les mer om skattepliktig boligsalg

Ikke medlem i Huseierne?

Vi hjelper deg med skatt!

Trenger du rådgivning? Som medlem i Huseierne får du blant annet:

  • Gratis juridisk rådgivning
  • Gratis kurs om skatt og andre boligrelaterte temaer
  • Gratis utleiekontrakter og maler

I tillegg til flere medlemsfordeler og rabatter – alt for bare 639 kroner i året!

Hold deg oppdatert med nyhetsbrevet vårt

Få nyttige tips, aktuelle nyheter og eksklusive rabatter – rett i innboksen.

Meld deg på nyhetsbrev