Forsinkelse: Når håndverkeren ikke er ferdig til avtalt tid
Du kan ha krav mot håndverkeren hvis det blir forsinkelser i arbeidet. Her gjennomgår vi de viktigste rettighetene dine.

Når er arbeidet forsinket?
Kontrakten er viktig for å avgjøre om – og når – et arbeid er forsinket. Etter loven er en håndverkertjeneste forsinket dersom arbeidet ikke er avsluttet innen det tidspunktet som er avtalt.
Dersom partene ikke har avtalt noe, skal arbeidet være ferdig innen den tiden som er rimelig ved vanlig utføring av tilsvarende tjenester.
Når er det ikke en forsinkelse?
Reglene om forsinkelse gjelder uansett ikke der forsinkelsen skyldes forhold på forbrukerens side.
Eksempler på dette er når
- andre håndverkere forbrukeren har engasjert ikke er ferdige med nødvendig arbeid,
- eller at forbrukeren ikke gir håndverkeren tilstrekkelig adgang til eiendommen.
Kan håndverkeren forlenge fristen?
En håndverker (eller entreprenør) kan kreve fristforlengelse dersom
- forbrukeren krever endringer eller tilleggsarbeider som forsinker arbeidet
- arbeidet blir forsinket på grunn av forbrukeren eller noen han svarer for
- arbeidet blir forsinket av en hindring som ligger utenfor entreprenørens kontroll eller utenfor underentreprenørs kontroll
Håndverkeren kan bare få forlenget fristen hvis de gir deg beskjed så snart som mulig etter at de ble klar over forholdet som gir rett til fristforlengelse.
Dette må du gjøre ved forsinkelse
Det er viktig at du som forbruker gir beskjed til håndverkeren om at du mener at tjenesten er forsinket.
I håndverkertjenesteloven kalles dette å reklamere.
Det er ingen frist for reklamasjon så lenge tjenesten ikke er avsluttet, men fristen begynner å løpe med en gang tjenesten er avsluttet.
Dersom du ikke reklamerer relativt raskt vil du miste retten til å gjøre gjeldende krav som følge av forsinkelsen.
I reklamasjonen (klagen) til håndverkeren skriver du inn:
- Hva du reklamerer på
- Hvor stor forsinkelsen er frem til nå
- Hva du ønsker skal skje videre
- Om du ønsker erstatning/dekning av kostnader som følge av forsinkelsen
Husk å be om bekreftelse på at reklamasjonen er mottatt og at tjenesten gjennomføres.
Hva du kan kreve som følge av forsinkelsen
Holde tilbake betaling
For det første har du som forbruker rett til å holde tilbake så mye av betalingen som sikrer at du får dine krav som følge av forsinkelsen dekket.
Kreve at arbeidet blir utført
I tillegg til å holde tilbake penger, kan du kreve at håndverkeren utfører tjenesten som avtalt? Summen som blir holdt tilbake skal være forholdsmessig til det arbeidet som gjenstår.
Dagmulkt
Du kan kreve dagmulkt hvis dette er avtalt. Dagmulkt kan kreves dersom håndverkeren blir forsinket med overtakelsen av boligen.
- Satsen er vanligvis 1 promille (0,1 %) av avtalt pris per dag, eller 0,75 promille hvis avtalen også gjelder tomten.
- Dagmulkt kan bare kreves i inntil 100 dager, men du kan deretter ha rett til erstatning.
- Beløpet kan aldri være lavere enn 0,5 % av grunnbeløpet i folketrygden (G) per dag, og det er lov å avtale en høyere sats hvis du ønsker sterkere beskyttelse.
Erstatning
Du kan også kreve erstatning for eventuelt økonomisk tap du lider som følge av forsinkelsen. Det vil for eksempel kunne være ekstrautgifter til andre håndverkere eller lignende.
Kan avtalen med håndverkeren sies opp?
Heving
I tillegg kan du kreve å heve avtalen. Men heving krever at forsinkelsen er av vesentlig betydning. Dette er relativt strengt, slik at håndverkeren i mange tilfeller må få lov til å fullføre arbeidet selv om tjenesten er litt forsinket.
NB: Hvis avtalen sies opp kan håndverkeren kreve å få tilbake materialer som du ikke har betalt for. Dette kan skje hvis dette ikke er til større ulempe for deg.
Ved heving kan håndverkeren kreve full betaling for jobben som er gjort. Men ikke for den delen som står igjen.
Ikke medlem?
Bli medlem og få hjelp helt gratis
Som medlem i Huseierne får du blant annet:
- Gratis juridisk og byggteknisk rådgivning
- Gratis kurs i boligrelaterte temaer
- Gratis kontrakter og maler
- Rabatter på produkter til boligen
Bli en trygg boligeier for 639 kroner i året!
Gode fordeler til deg som medlem
Artikler med samme tema

Reklamasjon: Vil du klage på håndverkeren?

Håndverkertjenesteloven – dette dekker loven
Entreprenørens plikt til å stille garanti
Når du inngår avtale med en entreprenør om å bygge bolig, skal entreprenøren stille garanti for at arbeidet blir riktig utført.

Hold deg oppdatert med nyhetsbrevet vårt
Få nyttige tips, aktuelle nyheter og eksklusive rabatter – rett i innboksen.