Dette må du vite om ettårsbefaringen

Gå til hovedinnhold

Dette må du vite om ettårsbefaringen

Kjøpt ny bolig? Husk å klage på feil og mangler med en gang, og pass på at det gjennomføres ettårsbefaring.

Tekst: Linda Ørstavik Öberg. Foto: Shutterstock.

Ved oppføring og kjøp av ny bolig er det vanlig å gjennomføre en ettårsbefaring. Og som navnet tilsier så skal den holdes ett år etter overtakelse av boligen.

Befaringen er først og fremst viktig for å avdekke eventuelle feil eller mangler som har dukket opp etter overtakelsen.

Likevel må du huske å gi beskjed med en gang du oppdager avvik, for kun da sikrer du deg at du reklamerer i rimelig tid.

Før befaringen

Når du tar over, begynner reklamasjonsfristen å løpe. Uavhengig av befaringen, må du altså selv passe på at du reklamerer i tide.

Det er ingen absolutt grense her, men det heter at man skal reklamere innen rimelig tid etter at man har oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.

Så ikke la det gå månedsvis før du gir beskjed til entreprenør, husk at tommelfingerregelen her er 2 måneder. Av bevishensyn bør du sende en skriftlig henvendelse på e-post eller sms med en gang, så har du i alle fall ditt på det rene hvis tiden går uten at ting blir tatt tak i eller fikset.

Ved for sen reklamasjon kan kravet gå tapt, selv om kravet ditt i seg selv er reelt.

Les mer om feil og mangler her!

Det er selvfølgelig mulighet for å avtale at alle mangler skal meldes ved ettårsbefaringen, men da må du ha en skriftlig avtale på dette så du ikke sitter med skjegget i postkassa året etter.

På selve befaringen

På selve befaringen bør du ha forberedt deg godt. Kjenner du en fagmann, en takstmann eller annen fagkyndig objektiv part, kan det være lurt å ha med vedkommende.

Ha klar en liste over de tingene du vil ta opp. Her bør du liste opp det du allerede har sagt fra om, nye ting du har oppdaget og spørsmål rundt frist for utbedring osv.

Sammen går dere over boligen rom for rom. Ta gjerne bilder, og før for all del protokoll.

Nå kan du fremme alt som en samlet reklamasjon, og du har ditt på det rene med tanke på at du hele veien har gitt beskjed så snart som mulig etter at du har oppdaget en feilene.

Reklamasjon etter ettårsbefaringen

Noen ganger dukker det opp nye feil og mangler etter ettårsbefaringen, og du har selvsagt krav på at disse også rettes opp.

Her følger du samme oppskrift som tidligere. Alt som ikke er tatt inn i protokollen, må det reklameres på innen rimelig tid.

Les også: Viktige frister ved feil med boligen

Husk at absolutt reklamasjonsfrist på ny bolig er 5 år fra overtagelse.

Dette gjelder ikke hvis entreprenør har opptrådt grovt uaktsomt, uærlig eller i strid med god tro.

Dokumentasjon, dokumentasjon, dokumentasjon

Og husk å faktisk sjekke at boligpermen din inneholder all den dokumentasjon som den skal.

Mange sier takk og setter den rett i hylla når de får den, og antar at alt er i skjønneste orden.

Sjekk at samsvarserklæringer, FDV-dokument osv. er på plass. Du bør ha dokumentasjon på bad, vann og avløp, varmeanlegg, elektrisk anlegg, ventilasjonsanlegg og lignende i orden.

Kravene til dokumentasjon på arbeid ved boliger blir stadig strengere, så det er lurt å ha sitt på det rene.

Les også: Bruker du boligmappa di?

Det er rimelig surt å finne ut når du skal selge at du ikke har noe eller all dokumentasjon i orden. I mellomtiden har reklamasjonsfristen gått ut, kanskje entreprenæren har gått konkurs eller lignende.

Da er det du som blir svar skyldig, og du som selger har ansvar for at riktig informasjon gis videre. Husk at en dårlig dokumentert bolig gir trekk i takstrapporter, noe som igjen kan ha mye å si for boligverdien og salgsprisen når du skal selge.

Så bruk for all del litt ekstra tid på å sørge for at alle papirer er på plass mens du fremdeles er i dialog med utbygger og entreprenør.

Mer fra Huseierne

Se alle artikler

Ny arvelov fra 2021 – dette må du vite

Les mer