Hopp til innhold

Husleiekontrakt – Leiekontrakt for bolig

Huseierne tilbyr en smart og digital husleiekontrakt. Kontrakten gjør det enkelt, kjapt og trygt å leie ut – og er gratis for medlemmer av Huseierne.

Dame som jobber med leiekontrakt på PC

Slik fungerer vår digitale leiekontrakt

Bruk Huseiernes digitale husleiekontrakt for enkel og trygg utleie. Leiekontrakten er utarbeidet av våre advokater, gir juridisk trygghet for alle parter, og er gratis for medlemmer av Huseierne.

Oppgaveliste

Fylles ut digitalt
Du fyller ut all nødvendig informasjon steg for steg i vår digitale løsning. Hjelpetekster underveis gjør det enkelt å fylle ut.

Person

Lagres sikkert på Min side
Du finner alle utfylte digitale kontrakter og skjema på Min side. Her kan du redigere eller laste dem ned.

Penn

Signeres med BankID
E-post med link til signering av kontrakt sendes til alle. Når alle har signert er kontrakten ferdig, og det sendes ut en PDF-kopi av kontrakten.

Forhåndsvisning av kontrakten

Vil du se hvordan den digitale leiekontrakten ser ut før du fyller ut?

Last ned eksempel på leiekontrakt (PDF)

Ikke medlem?

Bli en trygg utleier for 639 kroner i året!

Er du medlem i Huseierne får du blant annet:

  • Gratis utleiekontrakt og maler
  • Gratis juridisk rådgivning
  • Gratis kurs om utleietemaer

Leiekontrakt i PDF

Vi anbefaler å bruke vår digitale leiekontrakt, men du kan også laste ned kontrakten i PDF-format og fylle ut denne manuelt. Leiekontrakten i PDF er også tilgjengelig på flere språk.

Last ned leiekontrakt (PDF)

Se leiekontrakten på andre språk

Spørsmål og svar om digitale kontrakter

Alle kontrakter du har begynt å fylle og eller har laget ferdig finner du ved å logge deg inn på Min side på Huseierne.no. Her kan du fortsette å fylle ut påbegynte kontrakter eller slette kontrakter du ikke lenger har behov for.

Du kan signere kontrakten elektronisk med BankID-kodebrikke eller BankID-app. Når kontrakten er ferdig utfylt velger du «Send til digital signering». Deretter skriver du inn mottakers e-postadresse. Dersom det er flere mottakere som skal signere kan du skrive inn flere e-postadresser.

Når kontrakten er sendt til mottaker for signering, venter du til mottaker har signert kontrakten. Når mottaker har signert, vil du motta en e-post med invitasjon til å signere kontrakten. 

BankID-signering vil nå åpnes, og du må først autentisere deg med BankID for å få tilgang til å lese kontrakten. Deretter får du muligheten til å laste ned og lese igjennom kontrakten. Når du er klar for å signere å klikker du på "Gå til signeringsbekreftelse". Du kan deretter signere kontrakten digitalt ved å autentisere deg med BankID på nytt. 

Se også ofte stilte spørsmål på BankID sine nettsider

Vil du teste at din BankID fungerer for signering av dokumenter?

Du kan teste din BankID her. Dersom din BankID ikke fungerer for signering av kontrakter, må du kontakte banken din.

Nei. Når kontrakten er ferdig utfylt, kan du laste den ned fra Min side og printe den ut. Da må alle parter signere fysisk.

Du kan både endre og kopiere våre digitale kontrakter.

Du endrer kontrakten ved å klikke på knappen "Fortsette" på Min side. Da kommer du inn i kontrakten.

Du kopierer kontrakten via hovedoversikten på min side ved hjelp av de tre prikkene som er ved siden av hver enkelt kontrakt.

En signert kontrakt kan også endres ved at man kopierer den signerte kontrakten. Da vil man få mulighet til å endre innholdet i den nykopierte kontrakten og deretter sende den til signering på nytt.

Se flere spørsmål og svar om digitale kontrakter