Hopp til innhold

Slik bruker du Husleietvistutvalget

Leier du ut og har havnet i konflikt med leietaker? Husleietvistutvalget kan være løsningen.

To personer sitter ved et bord og snakker sammen, begge holder papirer i hånden

Slik fungerer Husleietvistutvalget

Husleietvistutvalget (HTU) er et lavterskeltilbud hvor utleiere og leietakere får løst sine tvister på en rask og rimelig måte. Husleietvistutvalget ligner på en domstol og behandler tvister om leie av bolig etter husleieloven. Husleietvistutvalget dekker fra 1. september 2021 hele landet.

Normal saksbehandlingstid uten ventetid er ca. 8 uker hvis saken blir løst ved forlik. Hvis saken blir avgjort ved avgjørelse tar det normalt ca. 12 uker. Det kan ta lengre tid hvis for eksempel klagen er mangelfull.

Saker som gjelder oppsigelse blir høyt prioritert. Utvalget kaller partene inn til et møte slik at de kan si sin mening om oppsigelsen.

Mekling er den raskeste og mest skånsomme måten å løse tvisten på og blir prioritert av HTU.

HTUs utvalg har en jurist som nøytral saksleder som er ansatt i Husleietvistutvalget. I utvalget er det også et utvalgsmedlem som er foreslått av en leietakerorganisasjon, og et utvalgsmedlem som er foreslått av en huseierorganisasjon.

Saksbehandlingsgebyret er for tiden 1.314 kroner for utleier og 262 kroner for leietaker.

Slik klager du

Før du fyller ut klageskjemaet, må du sjekke om Husleietvistutvalget (HTU) er rett sted å klage. Klagen til HTU må gjelde tvist om leie av bolig.

  • Klagen din må være skrevet på norsk
  • Skriv kort og poengtert
  • Bruk en høflig tone
  • Unngå ukvemsord
  • Du bør sende inn både en skriftlig forklaring og kopi av dokumenter som kan støtte forklaringen din.

HTU har digital saksbehandling og du trenger en digital postkasse. Hvis du ikke har digital postkasse, kan du for eksempel opprette dette på www.norge.no.

Slik gjør du det hvis du er blitt klaget inn

Hvis du er blitt klaget inn til Husleietvistutvalget, kan du komme med et tilsvar. Skjemaet for tilsvar finner du her. 

Tilsvaret må være på norsk. Selve skjemaet finnes ikke i digital utgave, slik at du må sende inn skjemaet per post eller epost.

Saken blir avgjort gjennom forlik eller vedtak.

Hvis du som er utleier krever noe av leietaker som har klaget, kan tilsvaret ditt inneholde en motklage. Motklagen kan for eksempel inneholde krav om erstatning. I slike tilfeller må du signere tilsvaret.

Ikke medlem?

Bli medlem og få hjelp helt gratis

Som medlem i Huseierne får du blant annet:

  • Gratis juridisk og byggteknisk rådgivning
  • Gratis kurs i boligrelaterte temaer
  • Gratis kontrakter og maler
  • Rabatter på produkter til boligen

Bli en trygg boligeier for 639 kroner i året!  

Hold deg oppdatert med nyhetsbrevet vårt

Få nyttige tips, aktuelle nyheter og eksklusive rabatter – rett i innboksen.

Meld deg på nyhetsbrev