Hopp til innhold

Reklamasjon ved kjøp av bolig

Dersom man oppdager mangler på boligen, er det viktig at man reklamerer til selger innen rimelig tid. Gjør man ikke det kan eventuelle krav mot selger gå tapt.

Hva er en reklamasjon?

En reklamasjon er en melding til selger om forhold ved eiendommen du vil gjøre krav gjeldene på grunnlag av.

Hvis du har kjøpt, taper du retten til å gjøre avtalebruddet gjeldende dersom du ikke innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen, gir selger melding om at avtalebruddet blir gjort gjeldende og hva slags avtalebrudd det er. 

Kort sagt: Dersom du reklamerer for sent, går kravet ditt tapt.

En reklamasjon kan gjøres skriftlig eller muntlig, men vi anbefaler at du sender en skriftlig reklamasjon til selger. 

Reklamasjonsfristens utgangspunkt

Kjøper har en undersøkelsesplikt både før og etter kjøp av bolig, så synlige mangler bør man reklamere over snarest.

Når det gjelder skjulte mangler, kan det være vanskelig å oppdage. Men reklamasjonsfristen begynner å løpe fra det tidspunktet kjøper burde ha oppdaget den skjulte mangelen. Kjøper anses for å ha oppdaget mangelen når hen har kunnskap om faktiske forhold som gir kjøper en oppfordring til å påberope mislighold, dvs. at kjøper har kunnskap om faktiske forhold som gjør det temmelig klart for vedkommende at tingen ikke er i samsvar med de krav til tingen som følger av avtalen.

Les også: Når foreligger det en mangel på boligen du har kjøpt?

Reklamasjonsfristens lengde

Dersom det går mer enn to-tre måneder fra kjøper oppdaget mangelen til kjøper reklamerer over mangelen, er som regel et krav på selger tapt.

I tillegg løper en absolutt reklamasjonsfrist på 5 år. Går det mer enn fem år etter overtagelse, kan man ikke lenger rette mangelskrav mot selger.

Reklamasjonens innhold

Fire vilkår må være oppfylt for at kjøpers melding til selger skal virke fristavbrytende:

  1. Meldingen må få frem at det foreligger et avtalebrudd
  2. Meldingen må få frem hva slags avtalebrudd det gjelder (forsinkelse eller mangel)
  3. Meldingen må spesifisere hva slags forsinkelse eller mangel det er snakk om
  4. Meldingen må få frem at kjøper vil påberope seg avtalebruddet

Ikke medlem?

Bli medlem og få hjelp helt gratis

Som medlem i Huseierne får du blant annet:

  • Gratis juridisk og byggteknisk rådgivning
  • Gratis kurs i boligrelaterte temaer
  • Gratis kontrakter og maler
  • Rabatter på produkter til boligen

Bli en trygg boligeier for 639 kroner i året!  

Hold deg oppdatert med nyhetsbrevet vårt

Få nyttige tips, aktuelle nyheter og eksklusive rabatter – rett i innboksen.

Meld deg på nyhetsbrev