Overtakelse kan skje på to måter:
- Overtakelsesforretning
- Forbrukeren flytter inn i boligen og arbeidene er fullført
Kjøpt ny bolig eller nybygg? Lær om dine rettigheter ved overtakelse, hva du skal passe på ved ferdigbefaring, hva som skjer på ettårsbefaring, og hvordan du reklamerer på feil og mangler.

Overtagelsen har betydning blant annet for beregningen av dagmulkt. Hva skal til for at overtagelse har skjedd, og hvilke betydning har det at man har overtatt boligen?
Overtakelse kan skje på to måter:
Hver av partene kan kalle inn til overtakelsesforretning med sju dagers varsel. Hvis det på forhånd er avtalt overtakelsestidspunkt, kan entreprenøren ikke kreve overtakelse før det avtalte tidspunktet (men forbrukeren kan selvfølgelig gå med på et tidligere overtakelsestidspunkt).
På overtakelsesforretningen går man gjennom boligen og ser etter at alt er ferdigstilt og i kontraktsmessig stand. Det bør føres overtakelsesprotokoll som undertegnes av begge parter.
Overtakelse har også skjedd dersom forbrukeren flytter inn i boligen og arbeidene er fullført.
Har oppfyllelsestidspunktet kommet kan kjøperen i utgangspunktet ikke nekte å overta ytelsen. Forbrukeren kan imidlertid nekte å overta dersom det foreligger mangel som gir rimelig grunn til nektelsen.
Dette vil kunne være tilfelle dersom det foreligger omfattende mangler som gjør at boligen ikke er beboelig (for eksempel at det elektriske anlegget ikke fungerer eller at vannet ikke er koblet til) eller at retting av manglene vil medføre at man må flytte ut senere.
Det fører oss over i neste punkt, nemlig ferdigbefaring.
På ferdigbefaring får du anledning til å sjekke om alt i boligen er som avtalt. Unnlater du å påpeke at noe er feil, er det ikke sikkert du får reklamert senere – og da må du selv betale det det koster å utbedre skadene.
Et godt råd er å stille forberedt. Ta gjerne med deg metermål, penn og papir – og notér ting du ikke er fornøyd med. Ta også bilder!
Det er mange ting man skal ta stilling til, enten du har kjøpt hus eller leilighet, og det er ikke sikkert du har tilstrekkelig kompetanse selv. Da anbefaler vi at du tar med deg en bygningssakkyndig eller en takstmann.
Start med badet, og sjekk disse tingene:
Sjekk deretter alle overflater, og se etter hakk og merker. Sett en blå tapebit der du finner noe som må utbedres. Utbygger eller utbyggers representant bruker gjerne et overtagelsesverktøy på nettbrett hvor de enkelte funnene beskrives.
I et sameie er det styrets oppgave å sjekke fellesområder som inngangsparti, trapper, boder og uteområder, men har du balkong eller terrasse bør du sjekke dette:
Når befaringen er over, bør det utarbeides en protokoll som både utbygger og du som kjøper undertegner.
Bli enige om hva som skal utbedres, og skriv det ned. Det er sjelden utbygger direkte underslår feil og mangler, men det kan være utfordrende å få entreprenøren til å følge opp.
Det er vanlige å avtale at utbygger har ca. 14 dager på å rette tingene dere har funnet på befaringen.
Vær oppmerksom på at det kan være forbehold. Oppsprekking og riss trenger ikke nødvendigvis være en mangel. Du som kjøper må kanskje tåle noe. Mange konflikter skyldes manglende forventningsavklaring. Det du har krav på, er at det som er gjort er i samsvar med det som er avtalt, og at dette er fagmessig utført.
Hvis feil ikke blir rettet innen rimelig tid (hva som er rimelig tid må vurderes i hvert enkelt tilfelle), burde du ringe først, og følge opp med en e-post. Da har du også dokumentert henvendelsen skriftlig.
Hvis mangelen ikke blir utbedret, kan du holde tilbake penger. Du kan ikke holde tilbake hele beløpet, men det det koster å utbedre mangelen – for eksempel 10 000 kroner for å reparere en dør.
Før du overtar en bolig skal kjøpesummen som regel innbetales til meglers klientkonto. Du kan da instruere megler om å holde tilbake deler av beløpet. Vær imidlertid oppmerksom på at pengene er låst til konflikten er løst eller du har fått en rettskraftig dom.
Hvis du holder penger tilbake urettmessig, har entreprenøren krav på forsinkelsesrente, men den økonomiske risikoen er liten hvis det dreier seg om 10 000 kroner.
En eventuell konflikt kan løses i Boligtvistnemnda hvis utbygger er medlem av Boligprodusentene.Det kan være lang saksbehandlingstid. Legg derfor ressurser i å skrive en god klage. Søk gjerne hjelp hos advokat.
Ved oppføring og kjøp av ny bolig er det vanlig å gjennomføre en ettårsbefaring. Befaringen skal holdes ett år etter overtakelse av boligen.
Ved overtagelse begynner reklamasjonsfristen å løpe. Uavhengig av befaringen, må du altså selv passe på at du reklamerer i tide.
Hva er "feil og mangler" og hva er ikke det? Les mer her
Det er selvfølgelig mulighet for å avtale at alle mangler skal meldes ved ettårsbefaringen, men da må du ha en skriftlig avtale på dette. Dersom det ikke foreligger noe skriftlig på denne avtalen, kan du få problemer med reklamasjonen.
Forbered deg godt:
Dersom det dukker opp nye feil og mangler etter en ettårsbefaring har du også krav på at disse rettes opp.
Ikke medlem?
Som medlem i Huseierne får du blant annet:
Bli en trygg boligeier for 639 kroner i året!

Få nyttige tips, aktuelle nyheter og eksklusive rabatter – rett i innboksen.