Tekst: Nina Granlund Sæther

 

Ifølge håndverkertjenesteloven står håndverkere fritt til å velge hvilket materiell de aksepterer å montere. Du kan ikke true. Enten sier personen ja eller nei til å montere det du har kjøpt.

Hovedregelen er at hvis ikke annet er avtalt på forhånd, så kommer håndverkeren med materialer. Det betyr at hvis du bestiller en snekker til å sette opp vinduer i huset ditt og ikke sier noe mer, så har han med seg vinduene når han kommer.

Ønsker du å kjøpe materiell selv, er det viktig å avtale dette på forhånd. Håndverkere må gå god for kvaliteten de tar inn i bygget. Det er sjelden de vil montere materiell de ikke kjenner til. Hvis de for eksempel skal monterer et blandebatteri kunden selv har kjøpt inn, og det oppstår en reklamasjon, må det avklares om det er materiellet eller utførelsen som er årsak til feilen. Her kan det bli problemer.

Mange håndverkere sier også nei til å montere dine røverkjøp fordi de mister provisjon på varesalget. Alternativet er ofte økt timelønn.

 

 

Garantier på byggevarer

Hvis du kjøper byggevarene selv, er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Ifølge forbrukerkjøpslovens § 27 må reklamasjon skje ”innen rimelig tid”, og senest to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger, er fristen for å reklamere fem år, med mindre selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler utover det. 

Hvis en håndverker monterer materiellet, kan man med hjemmel i håndverkertjenestelovens § 22 reklamere ”innen rimelig tid”, og senest innen to år fra avslutningen av oppdraget. Dersom resultatet av tjenesten eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, samt ved arbeid på fast eiendom, er lengstefristen fem år, med mindre tjenesteyteren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i enda lengre tid.

Forbrukeren kan også velge å reklamere direkte til produsenten i stedet for til håndverkeren.