Det er lenge siden skatteligningen ble solgt på døren av lokale foreninger som inntektstauke i slunkne foreningskasser. Nå må du enten identifisere deg og tåle at den du gjerne skulle ha visst litt mere om får vite det, eller gå til det steget å kjøpe tjenesten anonymt. Forbrukerrådet reagerer på at Skattelisten.info bruker Forbrukerrådet i kommunikasjonen sin for å få folk til å betale regningene sine.

Skremselspropaganda

Skattelisten.info bruker både Forbrukerrådets navn på regninger og på SMS-varsel. Spesielt varslet på SMS til de som ikke har betalt er oppsiktsvekkende.

 Martin Skaug Halsos er kommunikasjonsrådgiver i forbrukerrådet, og forteller at de allerede har bedt Skattelisten.info om å slutte med praksisen.

- Det kan få folk til å tro at vi har «godkjent» tjenesten. Vi kan ikke garantere at Skattelisten.info følger gjeldende regler, og sitatet fra oss kan være med på å skremme folk til å betale, forteller Halsos.

Bruker Forbrukerrådet på nettside

Går man inn på nettportalen til Skattelisten.info finner man «Forbrukerombudet» som en egen fane, hvor man i tillegg ser i teksten at Halsos er sitert med navn.

- Skattelisten.info tar seg godt betalt for at du anonymt skal kunne sjekke hva andre eier og tjener, i motsetning til et søk på Skatteetaten.no hvor du ikke er anonym, forteller Halsos.

På telefon henviser Skatteetaten til sin egen nettportal. Ved å søke i skattelisten vil den som er blitt undersøkt få vite hvem du er. Det besluttet Stortinget i 2013. Det ble også slutt på søk i skattelister via nettaviser i 2011, og hensikten var å unngå kommersiell bruk av opplysningene. Derimot kan ikke Skattedirektoratet pålegge pressen å fjerne tidligere års skattelister, men presiserer at disse listene selvsagt blir mindre relevante jo eldre de blir.

Men nå har altså Skattelisten.info salg av disse opplysningene, og de bruker Forbrukerrådet som referanse. Hvordan de har skaffet seg disse listene har ikke Skatteetaten kunnet svare på foreløpig.

Rettigheter

- Den som driver nettbutikk har ansvar for at du har skjønt at tjenesten koster penger, og at du ikke har angrerett. Det er derfor krav om at du skal bekrefte bestillingen med å aktivere en knapp eller funksjon som er merket «bestilling med forpliktelse til å betale» eller lignende, fortsetter Halsos.

Forbrukerombudet følger med på om angrerettloven blir etterlevd av næringsdrivende og har kommet med råd til forbrukere som har fått regning fra Skattelisten.info.

- 1. juli i år hadde vi fått 170 henvendelser angående innkreving av penger fra Skattelisten.info, forteller Halsos.

Frem til 18. mars i år så hadde ikke Skattelisten.info tilstrekkelig informasjon om pris eller angrerett, og Forbrukerombudet tok derfor kontakt for å rette dette opp.

- Men om forbrukeren til enhver tid får de opplysningene de har rett på, kan bare de vite. Vi ønsker ikke at folk skal bli skremt fra å klage, sier han.

Uklar informasjon gir klagerett

Frem til 18. april var det generelt for dårlig informasjon tilgjengelig på Skattelisten.info’s nettside angående kjøp av tjenesten. Derfor går Forbrukerrådet nå til det skritt å oppfordre kjøpere til å klage ved å skrive en e-post til support@skattelisten.info hvor du forteller hvorfor du ikke vil betale. Saken kan ikke gå til inkasso når du har klaget. Får du likevel et inkassokrav, så klag til inkassoselskapet. Fortell at du ikke vil betale og at du har tatt det opp med skattelisten.info. Legg gjerne ved en kopi av klagebrevet.  Inkassosaken vil da bli avsluttet.

Hvis saken ikke løser seg, kan man kontakte Forbrukerrådet som vil bistå i saken.