Tekst: Linda Ørstavik Öberg/

Av 173 annonser som Forbrukerombudet sjekket, var hele 80 lovstridige. De største problemene er villedende bruk av «fra»-rente og at prisopplysningene i annonsene er mangelfulle eller så forkortet at de blir uforståelige.

 

Villedende

— Villedende «fra»-rente er spesielt alvorlig. Vi vet at kun et fåtall får tilbud om den laveste renten, og riktig renteinformasjon er avgjørende for å få frem den totale kostnaden ved lånet. Denne totalkostnaden, som også skal stå i annonsen, er viktig og nødvendig for at forbrukerne skal kunne skille mellom gode og mindre gode tilbud, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Forbrukerombudet har i etterkant av aksjonen sendt brev til 11 tilbydere av kreditt med krav om endring av markedsføringen. De har flere ganger det siste året advart mot aggressiv markedsføring av «raske kreditter», hvor reklamen lover rask behandlingstid og innvilgelse av lån. Denne kredittreklamen finner vi som regel alltid i nettmediene.

— Dette er neppe tilfeldig, da det er lettere å nå potensielle kunder på nett hvor kreditten bare ligger «et klikk unna». Samtidig appellerer dette til spontaniteten hos forbrukeren, noe som er uheldig med tanke på konsekvensene et forbrukslån kan ha, sier Gry Nergård.

 

Aggressiv markedsføring

Også hos Forbrukerrådet reagerer de på aggressiv markedsføring av kjappe, dyre lån. I butikkene belønnes man med lave priser på varer man kjøper på kreditt.

Les saken: Når kredittkortet går varmt

— Den aggressive markedsføringen fører til at mange låner mer enn de kan håndtere, og konvensjonell reklame er bare en side av saken. For nå honoreres kunder med lavere priser på varen og rentefrie lån hvis de handler varer på kreditt, og det er også markedsføring. Dette vil ikke være bærekraftig i lengden, sier fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet.

— Det er ofte fortvilte foreldre som ringer oss fordi barna deres har fått altfor lett tilgang til kreditt hos mange tilbydere. For mange unge forbrukere med betalingsvansker er foreldrene førstelinjehjelpa. Og vi foreldre vil føle oss forpliktet til å avhjelpe barna våre som er i en klemme, sier Jensen.