Det har vært et godt år for forsikringsbransjen og i 2017 gikk bransjen med totalt 16 milliarder kroner i overskudd, ifølge tall fra Finans Norge (FNO). De siste tre årene har premievolumet vært relativt stabilt og fra 2016 til 2017 forteller bransjen at bruttopremien er blitt redusert med 1 prosent. Dette som en følge av sterk konkurranse og stabil skadeutvikling.  

Dra på shopping

Når bransjen går godt betyr at det du som forbruker bør kunne forvente å få gode priser tilbake, men disse får du ikke servert uten at du gjør leksene på egenhånd. De flest av oss betaler flere titalls tusen kroner i året i forsikring. Derfor bør du også være oppmerksom på at du kan spare mange tusenlapper på å være forsikringsbevisst.

225 000 husstander drar nytte av medlemsfordelene i Huseiernes Landsforbund. Klikk her for å bli medlem du også.

 

- Dessverre er vi altfor lojale overfor forsikringsselskapene. Det er omtrent det eneste som ikke lønner seg. Når du velger forsikringsselskap skal du handle forsikring og være like lojal som om det er brødvarer du handlet. Ikke vær redd for å bytte selskap, sier Pengedoktoren Agnes Bergo.

Du taper på å være lojal

Ifølge Bergo er folk for lite opptatt av forsikring. Selv mottar hun sjelden henvendelser som handler om forsikring annet enn at noen i blant lurer på om hun kan gå gjennom de ordningene man allerede har. Bergo mener et treårsintervall er fornuftig når du skal sjekke ut andre selskaper, og hun mener man bør bytte selskap for å unngå lojalitet.

- Lojalitet er det eneste som ikke lønner seg i lengden. Det bør være et felles mål for alle kunder å skape konkurranse mellom selskapene. Selskapene må ikke få en følelse av at de kan ta deg for gitt. Det er alltid vanskelig å få noe ut av selskapene når du virkelig trenger forsikringen, men de ringer mer enn gjerne deg for å selge deg flere produkter. Spør deg selv, når ringte de noen gang for å gi deg lavere pris, oppfordrer Bergo.

Derfor bør du forfatte en mail hvor du skriver opp alle dine forsikringer, hva du trenger av forsikringer og hvilke egenandeler du har. Denne mailen sender du til minst tre selskaper av gangen, slik at alle får den samme mailen.

- Det er viktig at selskapene får de samme vilkårene til vurdering slik at du kan sammenlikne epler og epler. Ikke fortell dem hvilke priser du allerede har. Dermed er det også mye enklere for deg å velge selskap, og jeg synes man skal være såpass hard at man går etter lommeboka og ikke hjertet. Hvis huset ditt brenner ned får du igjen det du har forsikret, men ikke noe ekstra fordi du har vært lang og trofast kunde, sier Bergo.

Bransjen forteller salv at bruttopremien på forsikring har gått ned. Denne nedgangen i premienivået kan begrunnes med god lønnsomhet og sterk konkurranse i markedet.

- Da er det heller ingen grunn til å ikke sørge for at konkurransen fortsetter. Velg stedet du får best pris og best service, repliserer Bergo.

Nedgang på private boliger

I bransjegruppen som består av innbo-, villa- og hytteforsikringer, samt spesielle verdigjenstander sank erstatningene med nesten fire prosent fra 2016 til 2017.  Erstatningene i 2017 var på 7,2 milliarder kroner. Nedgangen skyldes i all hovedsak vannskader, hvor det var særlig en hendelse i august 2016 som alene ga rundt 3000 vannskader med ca. 350 millioner kroner i erstatning.

- Sørg for å ha fullverdiforsikring på huset ditt. Dette er kanskje den dyreste forsikringen du har og her er det også mest å hente hos de forskjellige aktørene. Når du får telefonen fra forsikringsselskapene som vil gi deg et tilbud har de alltid en del ekstra spørsmål. Her kan du være forberedt ved å ha den gamle avtalen lett tilgjengelig slik at det er lett å svare på spørsmålene, sier Bergo.

- I tillegg bør du sjekke at du ikke er dobbeltforsikret. Sjekk hvilke forsikringer du har gjennom arbeidsgiver og eventuelt sameier og borettslag. Det er veldig unødvendig å betale dobbelt opp.