- Det er ganske påfallende. Det er ingen tvil om at vi ser store økninger i salg av tv i forbindelse med store idrettsarrangementer ute i verden, sier kommunikasjonssjef Øystein Schmidt i Elkjøp.

Mens de norske vinterheltene jobber seg gjennom finske skoger jobber nordmenn seg gjennom isete og glatte veier på jakt etter å oppgradere TV.

- Salget av TV-er den siste uken har steget med rundt 55 prosent sammenlignet med tilsvarende uke i fjor. Det er med andre ord lite som gir nordmenn mer lyst til å oppgradere TV-stua enn heftige norske gull- og jubelscener, sier salgssjef for Lyd&Bilde hos Elkjøp Norge, Kristian Pedersen.


Store skjermer til store øyeblikk

Og mens Bjørgen, Jansrud og resten av skiheltene har levert store øyeblikk i ulike mesterskap og renn, har TV-kjøperne her hjemme gått for de store TV-ene. Totalt er nærmere halvparten av alle TV-er solgt den siste tiden på over 55 tommer mens drøye 10 prosent av Elkjøp-kundene går for storskjermer på 61 tommer eller mer.

- At nordmenn er på utkikk etter ny TV i forbindelse med større idrettsarrangementer så vi blant annet under fotball-EM forrige sommer samt da OL gikk av stabelen i Sotsji. TV-en er fremdeles det viktigste samlingspunktet for både store og små i stua, og dette merker vi spesielt ved de store begivenheter – uansett om det er Sundby eller Ronaldo som skal i ilden, sier Pedersen.

Hus & Bolig bad Elkjøp om å rangere de heftigste salgstoppene de siste årene og de treffer alltid på store idrettsarrangement. Her kan du se topp 8-listen for når salget gikk i taket.

1. Fotball-VM 2014

2. Ski-VM i Oslo i 2011

3. OL i London 2012

4. VM i Falun i 2015

5. Fotball-EM 2016

6. OL i Rio i 2016

7. Ski-VM i Lahti i 2017 (fremdeles tidlig i mesterskapet, selv om vi allerede nå ser klar oppgang i salget)

8. OL i Sotsji i 2014

Den siste dytten

- Jeg tror ikke det er sånn at nordmenn handler TV på impuls. Det vil alltid være en base av personer som har TV som hobby. De vil kjøpe de nyeste produktene uavhengig av arrangementer og slikt som arrangeres der ute. De har TV som hobby, og bruker penger på det akkurat som andre bruker penger på sykler, ski, bil eller mat. Men, det som er tydelig er at når det nærmer store idrettsarrangementer er det de som har gått og grunnet lenge på å kjøpe tv som plutselig får den siste dytten til å handle. Derfor får vi slike topper når det drar seg til, sier Schmidt.

I følge Elkjøp sine tall oppgraderer vi TV rundt syv ganger i livet i snitt. Det stemmer også godt overens med tallet for hvor ofte vi flytter. Nordmenn flytter nemlig i snitt syv ganger i livet.

Er dette noe som også kan ha en sammenheng?

- At folk velger å oppgradere TV og annen elektronikk er uten tvil sannsynlig. At disse tallene sammenfaller var overraskende på oss, men vi kan overhodet ikke utelukke at de stemmer godt overens med hverandre, sier Schmidt.