Telefonsalg og telefonhenvendelser er stadig lite populært hos publikum, viser en rapport fra Statens institutt for forbruksforskning, SIFO. Det er Forbrukerombudet som fører tilsyn med regelverket for telefonsalg, og hos dem har antall klager gått ned. Likevel er denne salgsformen noe av det som genererer mest klager på årsbasis.

Undersøkelsen fra SIFO viser også at det er mangelfull kunnskap om hvordan man skal gå frem for å reservere seg, og at flere ikke kjenner til muligheten man har til å reservere seg mot telefoner også fra frivillige organisasjoner.

Det er nå godt over to millioner av oss som har reservert oss mot telefonsalg og en stor andel har også reservert seg mot telefonhenvendelser fra frivillige organisasjoner.

Å reservere seg er imidlertid ikke det samme som å slippe unna uønskede telefoner, viser rapporten fra SIFO. Sju av ti opplever å ha fått telefoner fra bedrifter de ikke er kunder hos, til tross for at de har reservert seg. Om tallene avspeiler virkeligheten er imidlertid usikkert. Telefonhenvendelsene kan være fra markedsundersøkelser man ikke kan reservere seg mot, eller fra bedrifter man ikke er klar over at man er kunde hos.

Å reservere seg er uansett i dag det beste middelet forbrukere har til å unngå telefonsalg. Vil du gjøre det? Da må du registrere en reservasjon i Reservasjonsregisteret, gå inn på "Reservasjon mot adressert reklame." Du kan også ringe Brønnøysundregistrene på telefonnummer 75 00 75 00.