Slik lufter du radiatoren

Gå til hovedinnhold

Slik lufter du radiatoren

Høres det ut som det risler vann i radiatoren, og er radiatoren kjølig på toppen? Da har du mest sannsynlig luft i systemet. Det kan du fikse selv.

Risler radiatoren? Da er det luft i den. Foto: Rikke Åserud

Tekst: Kari Gjertrud Dølgaard

- Luft samler seg i toppen av radiatoren, og da må man jo lufte den, det er derfor radiatoren er utstyrt med en luftenippel, forklarer administrerende direktør i IMI Hydronic Engineering, Ove Hjelleset.

I store anlegg forteller han at det gjerne er driftspersonell som tar seg av lufting.

Gjør det selv

Hjelleset har selv et hus med vannbårent anlegg.

- Det lufter jeg kun hvis det har vært utført arbeid på systemet, sier han.

Hvis man ikke har gjort noe med anlegget, som å bytte en ventil for eksempel, så bør man ikke lufte i det hele tatt. 

- Et riktig utført anlegg skal luftes ved igangkjøring, og da skal det ikke luftes mer så lenge det ikke utføres en jobb som gjør at vannet må tappes før det fylles på igjen, forklarer Hjelleset.

Luften stiger

I borettslag og sameier, med vannbårent anlegg over flere etasjer, og hvor det er luft i anlegget, oppleves det ofte at luften stiger til de øverste etasjene.

Og der det er luft i radiatoren, blir det mindre varme. Man kan til og med oppleve at sirkulasjonen stopper helt opp, og da avgis ingen varme i hele tatt.

- Luft legger seg alltid på toppen, og når det er luft i radiatoren sildrer det som i en liten bekk i radiatoren, forteller han.

Da kan beboerne bruke en luftenøkkel og slippe ut luft selv.

For å lufte en radiator, har du behov for en luftenøkkel.

- Men vi ønsker at det tilføres minst mulig nytt vann i et radiatorsystem, for lufter man ofte og tømmer vann, så må man etterfylle med friskt vann, sier Hjelleset.

Da får man surstoff i radiatorvannet, noe som gjør at radiatorer og rør etter hvert vil ruste i filler.

Sildrer det ofte?

Det skal være helt unødvendig å lufte radiatorene flere ganger i året.

- Det skal man slett ikke måtte gjøre. Da er det noe feil med systemet som trekker luft inn fra ett eller annet sted, og da må man finne den feilen, forklarer Hjelleset.

Den aller vanligste feilen når dette skjer, er at man har et ekspansjonskar som er defekt eller som har feil fortrykk. Fortrykket bør sjekkes minst en gang per år.

- Man bør faktisk ha dette som en serviceavtale med et rørleggerfirma, påpeker han.

Sommerstengt

Hva om man stenger anlegget om sommeren? Må man lufte når det settes i gang igjen?

- Nei, det behøver man ikke, dette er et lukket system, så selv om du stenger enten ventilen på radiatoren, eller shunten som slipper ut vann, så ligger vannet i systemet likevel, men uten å tilføres varme, så det spiller ingen rolle, avslutter han.

 

Slik gjør du det

Luft i radiatorer og anlegg kan skape støy og kan også medføre dårlig sirkulasjon og varmeavgivelse. 

For anlegg med egen kundesentral i hver leilighet:

  • Slå av sirkulasjonspumpen og vent et kvarter.
  • Steng radiatorventilen og slipp deretter luften ut via lufteventilen. Bruk egen luftenøkkel. Steng ventilen når det begynner å komme vann.
  • Gjenta prosedyren på alle radiatorene. Pass på at det er trykk på systemet, etterfyll om nødvendig. Start sirkulasjonspumpen.
  • Det kan være nødvendig å gjenta prosessen flere ganger.

For anlegg uten egen kundesentral:

  • Hvis du bor i et leilighetskompleks med felles kundesentral, lufter du kun radiatoren ved hjelp av en luftenøkkel.
  • Det kan være nødvendig å gjenta prosessen flere ganger.

For anlegg med gulvvarme:

  • Et gulvvarmeanlegg luftes i prinsippet på samme måte, men luftepunktet sitter i fordelingsskap eller kundesentral.

Varmekomfort fra radiatorer

  • Har du flere radiatorer i samme rom, anbefales samme verdi på alle termostatventilene.
  • Termostatene trenger fri luftpassasje for å regulere riktig. Unngå derfor at gardiner eller andre ting dekker til termostaten.
  • Radiatoren skal være varmest øverst, og kaldere nederst.

Kilde: Stakraft varme

 

Vi hjelper deg som er medlem:

Jusstelefonen 22477507

Ring dersom du har et juridisk spørsmål. Det er gratis, og for alle medlemmer.

Tjenesten er åpen hverdager mellom 08.30 og 15.30.

Send inn en større juridisk sak

Våre medlemmer får gratis juridisk rådgivning fra våre advokater i saker som gjelder bolig og eiendom. Her kan du sende inn en sak skriftlig.