Ferdigbefaring: Lag en sjekkliste

Gå til hovedinnhold

Ferdigbefaring: Lag en sjekkliste

Du har kjøpt en nybygd bolig, og skal på ferdigbefaring. Møt godt forberedt, for på ferdigbefaringen må du sjekke at alt er som avtalt i kontrakten.

Har du ikke tilstrekkelig kompetanse til å vurdere om noe er bra nok, anbefaler bygningsteknisk rådgiver i Huseierne, Anders Stensrud, at du tar med deg en bygningssakkyndig eller en takstingeniør på ferdigbefaringen. 

 

Unnlater du å påpeke at noe er feil, er det ikke sikkert at du får reklamert senere, og må selv betale for utbedringskostnader.

Ta med deg metermål, og noter det du stiller spørsmål ved. Ta også bilder.

Disse punktene er viktige:

Vann

  • Riktig fall i dusjen. En klinkekule vil vise deg om det er fall inn mot sluket. Du kan også skru på vannet for å se om det leder til sluket.
  • Kontroller at det er klemring i sluket, at det finnes stoppekran og se over vannfordelingsskapet. Det er nesten som et sikringsskap for vann. Dette kan være litt komplisert. En fagperson kan være nødvendig, både for å sjekke at de tekniske kravene er oppfylt, og for å forstå det tekniske språket.
  • Riktig høyde på toalettet. Ifølge standarden skal høyden være mellom 42 og 46 cm.
  • Sjekk fliser og fuger. Det kan være en hul klanglyd når du banker uten at det nødvendigvis er en teknisk feil.
  • Det skal være montert en waterguard. En waterguard er en detektor av vannlekkasje med automatisk stenging av vanntilførsel.

Overflater

  • Sjekk alle overflater for hakk og merker. Sett en farget tapebit der du finner noe som må utbedres. Utbygger eller utbyggers representant bruker gjerne et overtagelsesverktøy på nettbrett hvor de enkelte funnene beskrives.
  • Sjekk også vindusglassene for riper. 

Gulv og vegger

  • Kontroller at gulvene er i vater og at veggene er i lodd. Det bør heller ikke være kuler eller svanker verken på gulv- eller veggflater.
  • Er det knirk i gulvet? Knirk kan skyldes spenn i materialene. Det skal noteres i protokollen.
  • Sjekk etter gliper og sprekker langs listene. Det kan skyldes at listverket har hatt for høy fuktighet ved montering.
  • Sjekk alle dører og vinduer: De skal enkelt kunne åpnes og lukkes uten at de subber.
  • Sjekk skapdører. Skap skal være festet til veggen. Er de ikke det skal det utbedres og må noteres i protokollen.

Elektrisitet

  • Kontroller at antall stikkontakter og plassering stemmer med det som er avtalt. Komfyrvakt er påbudt, og smukker eller endeplugger skal være montert på rør-i-rør-systemet.
  • Sjekk at brann- og røykvarslere fungerer, og kontroller at slukkeutstyr er montert.
  • Sjekk ventilasjon på bad og kjøkken. Sjekk at et lite papir kan suge seg fast til ventilen. Fungerer ikke dette, er det svært viktig å melde fra.
  • Sjekk at varmekildene fungerer, enten det er radiatorer, gulvvarme eller panelovner.

Balkong eller terrasse

  • På balkong eller terrasse bør du kontrollere at høyden på rekkverket etter forskriftene. Høyden skal være mellom 1,0 og 1,2 meter avhengig av hvilken etasje du bor i.
  • Kontroller sluk og slukrister. Det skal være god tilkomst slik at slukene lett kan renses og vedlikeholdes.

I et sameie er det styrets oppgave å sjekke fellesområder som inngangsparti, trapper, boder og uteområder.

  • I en ny enebolig må du sjekke om pipebeslag, takrenner og nedløp er fagmessig utført.
  • I trapper skal det være to håndløpere – en på hver side.

 Protokoll etter ferdigbefaring

  • Etter befaringen skal det utarbeides en protokoll som både utbygger, og du som kjøper undertegner.
  • Bli enige om hva som skal utbedres, og skriv det ned.
  • Det vanlige er å avtale at utbygger får 14 dager på å rette opp feil og mangler du har funnet på befaringen.
  • Det kan være forbehold. Oppsprekking og riss trenger ikke være en mangel.
  • Det du har krav på, er at det som er gjort er i samsvar med det som er avtalt, og at dette er fagmessig utført.

Oppfølging av protokoll med feil og mangler

  • Hvis feil ikke blir rettet innen rimelig tid (som kan avtales), bør du først ringe, så følge opp med en e-post slik at henvendelsen er dokumentert.
  • Hvis mangelen ikke blir utbedret, kan du holde tilbake pengene det vil koste å utbedre mangelen. For eksempel 10 000 kroner for å reparere en dør.
  • Før du overtar en bolig skal kjøpesummen som regel innbetales til meglers klientkonto. Du kan da instruere megler om å holde tilbake deler av beløpet. Dette beløpet er låst til konflikten er løst eller du har fått en rettskraftig dom.
  • Hvis penger er holdt tilbake urettmessig, har entreprenøren krav på forsinkelsesrente. Hvis det dreier seg om en dør til 10 000 kr er den økonomiske risikoen liten.

Konflikt

  • En eventuell konflikt kan løses i Boligtvistnemnda hvis utbygger er medlem av Boligprodusentene.
  • Det kan være lang saksbehandlingstid. Legg derfor ressurser i å skrive en god klage. Søk gjerne hjelp hos Huseiernes advokater.
  • Hvis en eller flere feil blir oppdaget etter overtagelse, bør du melde fra skriftlig med en gang. Ikke vent til ettårsbefaring.
  • Når du klager, avbryter du reklamasjonsfristen som gjelder. Reklamasjon skal skje «innen rimelig tid». Det kan være så lite som to til tre måneder. Foreldelsesfristen er 3 år etter overtagelse. Og 5 år etter overtagelse er det for sent å gjøre en mangel gjeldende.

Vi hjelper deg som er medlem:

Jusstelefonen 22477507

Ring dersom du har et juridisk spørsmål. Det er gratis, og for alle medlemmer.

Tjenesten er åpen hverdager mellom 08.30 og 15.30.

Byggteknisk rådgivning 22477524

Ring dersom du har et byggteknisk spørsmål. Det er gratis og for alle medlemmer.

Tjenesten er åpen hverdager mellom 08.30 og 15.30.

Send inn en større juridisk sak

Våre medlemmer får gratis juridisk rådgivning fra våre advokater i saker som gjelder bolig og eiendom. Her kan du sende inn en sak skriftlig.