Tekst: Linda Ørstavik Öberg.

Kjøp av bolig er en av livets største investeringer for de aller fleste av oss, og med så mye verdier involvert så er det også naturlig at det fører med seg en del klager.

Nye tall viser at hele én av fire klager på boligen de har kjøpt.

Klager på bad

De fleste klager på problemer med baderom og våtrom, og veldig mange sliter med å nå frem med klagene, skriver Dagsavisen.

Ifølge forsikringsselskapet HELP, som tilbyr forsikring og advokathjelp til boligkjøpere, klager så mye som hver fjerde norske boligkjøper etter at boligen er overtatt.

- Det er tall som har holdt seg stabile lenge. Klagene er jevnt fordelt over landet, og det er like mange klager på eldre som på yngre boliger, forteller Dag Are Børresen, informasjonssjef i HELP, til Dagsavisen.

Etter klager med problemer på baderom og med våtrom, er taklekkasjer, problemer med drenering og feil på elektriske anlegg også vanlige klageårsaker.

Tar mye tid

Med et halvt til ett års ventetid i mange domstoler, er det mange som ikke orker å forfølge kravene sine og gir opp.

Eierskifteforsikringsselskapene har flere ganger blitt beskyldt for å trenere saker for å trette ut kjøperne, og når du klager må du være forberedt på at det hele kan være en lang og tidkrevende prosess.

Husk at det viktigste du kan gjøre når du oppdager mangler og skader, er å varsle eierskifteforsikringsselskapet før du gjør noe for å utbedre skadene selv.

Dokumenter nøye hele prosessen, og sørg for å ikke gjøre noe overilt som kan skade din sak.