Tekst og foto: Linda Ørstavik Öberg.

Med de korte skandinaviske somrene er det viktig for oss nordboere å få mest mulig ut av de lyse dagene og nettene.

– Denne gangen er det bysommer som har inspirert designteamet vårt. Selvfølgelig er det deilig å kunne ta turen ut på landet eller stranda, men vår sommerkolleksjon tilrettelegger for å kunne nyte de varme dagene i fulle drag også uten å måtte reise bort, sier retail- og interiørdesignsjef for IKEA Norge, Jøril Korperud Johnsen. 

Kolleksjonen har fokus på lett transporterbare og plasseffektive løsninger som gjør det lett både å trekke ut til nærmeste park på godværsdagene, og å skape seg en personlig oase på balkongen der man kan nyte både solrike dager og stjerneklare netter. 

Stilen er inspirert av 60- og 70-tallet, med enkle og renskårne klassikere som har fått et ansiktsløft med friske farger og bedre funksjonalitet.

– Etter flere sesonger preget av duse toner av beige og natur, kommer sommerens fargepalett som en skikkelig vitaminbombe. Nå er det fritt fram for å leke seg med solgult, gressgrønt og bringebærrødt, enten hver for seg eller i kombinasjon. 

Mønstermiks er en annen sterk tendens vi kommer til å se mye av framover, og IKEAs sommerkolleksjon inkluderer både de klassiske rutene og stripene, så vel som søte og nostalgiske grafiske print med blomster, frukt og bær.

– Etter en lang periode viet minimalismen, ønsker mange nå en mer lun og koselig stil. Riktig lyssetting er en god stemningsskaper, og med solcelledrevne LED-lamper kan du kose deg ute i det fri lenge etter at sola har gått ned. Vi ser også at de nostalgiske vevde gulvryene gjør et comeback, og at myke og deilige tekstiler og pynteputer i større og større grad brukes også i utendørsrommene i hjemmet. sier Johnsen.

Å bringe naturen inn i hjemmet og dekorere med planter og blomster er en trend IKEAs interiørdesignsjef spår vi kommer til å se mer og mer av i tiden som kommer. Hun forteller at etterspørselen etter planter og hageutstyr har økt kraftig de siste årene, og tror dette handler om flere ting. 

 – Folk har også blitt mer bevisste på å leve sunt og vite hvor maten de spiser kommer fra, noe som har gjort at flere og flere dyrker både krydderurter og grønnsaker hjemme.

Videre har det vokst fram en rekke populære tv-programmer, magasiner og blogger om hage og hjem, som har vekket interessen for hagestell som hobby.

- Vi vil at alle skal ha muligheten til å oppdage gledene ved hagehold, og derfor inkluderer årets utendørskolleksjon en rekke produkter som gjør det mulig å skape sin egen drømmehage, selv på en liten balkong, sier Johnsen.