Tekst: Bjørn Runar Sodeland

 

- Du må rett og slett sette deg ned og intervjue dem, og tenke – ville du ansatt denne mannen, for det er jo nettopp det du gjør – ansetter noen for en kortere periode for å selge huset ditt, sier direktør FinnTveter i Norges Eiendomsmeglerforbund. 

Han mener mange er for opptatt av hvilket firma de velger til å gjøre jobben, og glemmer det viktigste, nemlig personen som blir satt til å gjøre oppdraget. Kjemien med megleren må stemme.

- Se på hvem som skal selge boligen din – ikke hvilket firma det er snakk om. Selvsagt kan det være litt interessant hvem som står bak, men det viktigste er hvilken person som gjør jobben for deg. Du må selvfølgelig ha en seriøs person som holder seg til regelverket, men samtidig er det ingen av oss som ville ansatt den mest sidrumpa byråkraten heller. Det må være en slags kombinasjon av en person som er pågående og samtidig ryddig og ordentlig. Husk at du ”ansetter” en selger, sier Tveter.

  

Still de rette spørsmålene

 

Undersøk om megleren kjenner området ditt, hvor lang erfaring han eller hun har i bransjen, og kontroller også at du har å gjøre med en godkjent eiendomsmegler eller en advokat med eiendomsmeglerbevilling. Ofte kan det være en god idé å spørre venner, bekjente eller naboer som har solgt i samme område. Gode referanser taler i positiv retning, men husk at sammenligningsgrunnlaget vennene dine har ofte er lite. De fleste er trolig like uerfarne i salgsprosessen som deg selv.

-Velg ut tre-fire meglere og spør hvordan de har tenkt å selge eiendommen din. Hva skal de gjøre for å få høyest mulig pris, hvilket markedssegment satser megler på, og hva bør du selv gjøre før salget?  Det er lett å love mye når man vil ha oppdraget, så be om å få alt skriftlig. Da kan du gå tilbake og vise til hva som er blitt lovet dersom det ikke blir holdt.

Sørg også for å gjøre det klart på forhånd at det er megleren du prater med som kommer til å møte opp på visningen, og ikke en assistent.

-Meglere løser sin salgsoppgave på forskjellige måter. Noen sverger til å møte opp på absolutt alle visningene, andre har en mer utstrakt bruk av visningsassistenter. Hvorvidt det er greit eller ikke er avhenging av erfaringen til assistenten. Sørg for å få med i kontrakten hvem som skal gjøre jobben for deg og hvor mange visninger han eller hun skal være med på, sier Tveter.

 

Dette bør du sjekke:

- Meglers erfaring, bakgrunn og kvalifikasjoner

- Kjennskap til området

- Markedsføringsplan

- Meglers tilstedeværelse på visning

-Totale kostnader