Tekst: Linda Ørstavik Öberg.

Når man skal selge bolig er det mye som koster, og det er mange forskjellige utgifter å holde kontroll på. Og enkelt var det ikke når de fleste eiendomsmeglerne ga deg prisinformasjon først etter personlig oppmøte eller kontakt, slik at du ikke kunne sammenligne priser i forkant.

Fra 1.januar i år ble det derfor påbudt at eiendomsmeglere måtte ha prisinformasjon lett tilgjengelig på sine nettsider, og noen måneder etter innføringen var det mange som ikke hadde fulgt opp.

Vår nylige sjekk viser at meglerforetakene nå har tatt dette alvorlig, men at det fremdeles er litt å gå på når det kommer til å opplyse om timepris.

Ikke alltid enkelt å finne

Men selv om prislistene var på plass hos alle foretakene som vi sjekket, betyr det ikke at informasjonen alltid var like enkel å finne.

Ikke alle hadde plassert lenke til prisinformasjonen direkte på forsiden eller under fanen «selge bolig», mange hadde vært mer kreative enn som så.

Hos Obos, Notar, Eie og Krogsveen er prislistene lett tilgjengelige direkte fra forside. All prisinformasjon er også godt synlig på førstesiden hos selgboligselv.no, altså advokatoppgjør AS, som er den eneste som tilbyr forskjellige dokumentpakker for deg som skal selge helt eller delvis selv.

Hos Aktiv, Eiendomsmegler 1, DnBNor og Privatmegleren ligger prisinformasjonen litt mer kronglete til. Men når du kommer deg bort fra hovedsidene og inn på de ulike kontorenes egne sider, er prisinformasjon enkelt tilgjengelig også der.

iHus skiller seg ut med den minst åpenbare plasseringen, men etter mye om og men finner vi prisinformasjonen nederst i teksten på fanen «om iHus.» De har med andre ord lagt ut den informasjonen de er pliktig til, men det kan jo diskuteres hvor logisk det er for kundene å lete her.

To manglet timepris

De eneste i testen som hadde mangler var Notar og Privatmegleren. De manglet begge informasjon om timepris. Hos Notar finner du prislisten direkte fra forsiden, og den var en av de enkleste å finne. Men de mangler altså opplysninger om timepris.

Erik Pettersen, administrerende direktør i Notar, forteller at dette er en glipp fra deres side.

– Her skulle det kommet frem at vi har en timepris på 2 000 kroner, så her har det skjedd en feil. Når det er sagt så har ikke en eneste kunde hos oss valgt timepris siden 2009, så det er egentlig tull at vi pålegges å opplyse om en tjeneste som ingen av våre kunder etterspør.

Han forteller at deres salgsgaranti kun gjelder ved provisjonsbasert salg, og at kundene deres derfor ikke velger timepris.

Privatmegleren har lagt ut prislister på hvert enkelt meglerkontors sider, men flere av avdelingene mangler opplysninger om timepris.

Dag Hegerstrøm, assisterende direktør i Privatmegleren, forteller at dette er noe som alle skal ha liggende ute.

– Timepris er noe vi gir alle kunder i vårt skriftlige standard pristilbud, så vi følger reglene. Hvis noen ikke har timepris liggende ute, så er dette noe vi vil rydde opp i. Når det er sagt så er timepris et tilbud som ikke er særlig benyttet, men alle skal likevel få tilbudet, sier Hegerstrøm.

Fire sto til stryk

I sommer testet også Forbrukerombudet nettsidene til 37 eiendomsmeglerfirmaer. Av disse var det kun fire som manglet prislister for sine tjenester.

– Funnene i undersøkelsen viser at eiendomsmeglingsbransjen i all hovedsak har fått med seg endringen og innrettet seg etter det nye regelverket. Vi er fornøyd med at så mange hadde prisliste tilgjengelig på nett, sier forbrukerombud Gry Nergård.

De resterende fire selskapene der Forbrukerombudet ikke kunne finne noen prisoversikt, fikk beskjed om å legge denne informasjonen lett tilgjengelig på sine nettsider.

Ønsker standardisering

Forbrukerombudet har ikke stilt detaljerte krav om akkurat hvor prislisten skal legges, bare at den må være enkel å finne på nettsidene. 

– Vi vil følge det opp dersom noen gjemmer listene slik at de er vanskelig å finne. Vi kan fatte vedtak med tvangsmulkt eller vedtak om overtredelsesgebyr hvis det er selskaper som ikke følge reglene, sier Nergård. 

Hun mener at alle tjenester som tilbys må være med i prislistene, også timepris.  De har tidligere prøvd å få meglerne med på en viss standardisering av prislistene uten at de var villig til dette.  

– Noe av hovedpoenget med at prisene skal ligge på nett er jo at det skal gjøre det enklere å sammenligne priser. Hvis det er for stor variasjon i hvordan meglerne setter opp listene og deler inn de forskjellige tjenestene, kan det bli vanskelig å sammenligne. Vi planlegger derfor å følge opp dette i neste fase. Vi vil kartlegge om prislistene fungerer som bakgrunn for prissammenligninger, og eventuelt se på hva som må gjøres for å forbedre sammenlignbarheten, sier hun.