Negativ omtale skal frem i boligannonsene

Gå til hovedinnhold

Negativ omtale skal frem i boligannonsene

Hvordan skal man skrive en redelig boligannonse? Forbrukerombudet vil ha negative sider ved boligen opp og frem på Finn.no.

FINN: Det er lite negativ omtale å spore i mylderet av boligannonser på finn.no. Det vil Forbrukerombudet ha en slutt på.
FINN: Det er lite negativ omtale å spore i mylderet av boligannonser på finn.no. Det vil Forbrukerombudet ha en slutt på.

«På det nyoppussede kjøkkenet med enstavsparkett kan du nyte en fersk croissant fra bakeriet på hjørnet, mens du ser morgensolen stå opp.» Denne type formuleringer er ikke uvanlige å lese i boligannonser på Finn.no. De fleste annonser er fulle av det som er bra med boligen, mens det som er mindre bra må du lete med lys og lykt for å finne. Ofte er de mer negative sidene av boligen nevnt i selgers egenerklæring, eller påpekt i vage ordelag i takstrapporten. Det er en kjent sak at ikke alle boligkjøpere er like flinke til å lese alle papirene nøye, eller å tolke dem riktig.


Les også: Selgers opplysningsplikt

Tonje Hovde SkjelbostadNegativt i annonsen

Nå vil Forbrukertilsynet imidlertid trekke de negative opplysningene om boligen ordentlig frem i lyset – det vil si helt inn i nettannonsen.

- Poenget er å få frem alle opplysninger om boligen, også de negative, på en måte som gjør at kjøper får dem med seg, og forstår. Da må vi se på muligheten for å få de negative tingene også inn i nettannonsene, påpeker fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet.

225 000 husstander drar nytte av medlemsfordelene i Huseiernes Landsforbund. Klikk her for å bli medlem du også!

Men hvordan skal meglerne gå med på det i praksis? Finnes det noen som vil skrive helt ærlige ting som: «Du kommer neppe til å rekke å nyte en croissant på det nyoppussede kjøkkenet, fordi badet, som har skadet membran og gammelt sluk, vil volde deg så mange bekymringer at både fritid og matlyst blir en saga blott»?

 

Bransjen er med

- Dette er ikke lett, men poenget her er at vi må ha med oss bransjen for å få til endringer – og det har vi. Også eiendomsmeglerne har innsett at noe må gjøres for å dempe konfliktnivået etter boligkjøp. Jeg tror derfor det er mulig å få til en endring av dagens praksis, også innenfor det lovverket vi har i dag, sier Skjelbostad.

Administrerende direktør Carl O. Geving i Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) er positiv til Forbrukerombudets initiativ.

- Undersøkelser viser jo at bare rundt halvparten av boligkjøpere leser prospektet. Da blir det desto viktigere at tekstene i nettannonsene og på hjemmesiden er korrekte. Vi ser frem til en diskusjon med ombudet om dette, sier Geving.

Prosjektert bolig

Også når det gjelder prosjektert bolig, altså boliger under oppføring, vil Forbrukerombudet ha en mer nøytral markedsføring.

«Når en forbruker kjøper en bolig som ennå ikke er bygd, er han i stor grad prisgitt den informasjonen utbygger og megler gir i markedsføringen av prosjektert bolig. I enda større grad enn ved bruktsalg av bolig er det derfor behov for utfyllende og nøytral informasjon om boligens kvaliteter, omgivelser og kostnader» heter det i Forbrukerombudets dokument Agenda 2016, hvor årets satsningsområder for ombudet beskrives.

Forbrukerombudet varsler at det vil føre aktivt tilsyn og gripe inn mot ulovlig markedsføring av prosjekterte boliger.

Ærlig annonse: Tegneserieskaperens eksempel

Et tenkt eksempel på en ærlig annonse, slik tegneserieskaperen Tegnehanne ser det for seg, ble publisert på Aftenposten nylig.

Hele hennes opplevelse av boligkjøpsprosessen kan du lese her.

Tegnehanne.no
Ærlig? Slik ser serieskaperen "Tegnehanne" for seg ærligere boligannonser. (Skjermdump hentet fra Tegnehanne i Aftenposten.)

 

 

Mer fra Huseierne

Se alle artikler