Tekst: Bjørn Runar Sodeland

 

De fleste meglere tar en provisjon på salget ditt på mellom 2 og 5 prosent. Går boligen din for 2 000 000, må du derfor trolig ut med minst 40 000 kroner til den blide mannen i dress. I tillegg må du vanligvis betale megleren for ulike markedsføringspakker, for eksempel utdeling av brosjyrer i nabolaget, trykking av diverse materiell og produksjon av salgsrapporten. Det kan raskt komme opp i godt over 10 000 kroner. Betaling for fotografier som skal brukes i forbindelse med salget kommer vanligvis i tillegg. Regn med rundt 1500 kroner.

Skal du ha en verdi- og lånetakst på huset fra takstmann, kommer det opp i rundt 2000 kroner. Ønsker du en mer detaljert boligsalgsrapport eller tilstandsrapport må du ut med  mellom 5000 og 8000 kroner.

Annonsering er et kapittel for seg selv, og skal du bare annonsere på nettet vil ikke det gjøre det største innhugget i lommeboka. Vi snakker rett i overkant av tusenlappen. Verre er det når du skal ha plass i papiravisene. For en annonse i Aftenposten, må du hos megler gjerne betale over 7 500 kroner, og da snakker vi om én enkeltannonse.

Sist men ikke minst kommer prisen for en eventuell eierskifteforsikring. De fleste selskapene i dette markedet tar en viss promille av salgssummen på boligen din, og enkelte meglere legger et eget påslag på toppen av dette. Regn med en premiesats på rundt 4 og opp til over 7 promille avhenging av om du bor i leilighet eller enebolig, og om du har boligsalgsrapport på huset eller ikke. For en leilighet solgt for 2 000 000, snakker vi da om en utgift på 8000 kroner hvis vi går ut fra en promille på 4. Totalt, med utgifter til megler, takstmann, annonsering, og eierskifteforsikring, må du trolig ut med over 70 000 kroner dersom du er så heldig å få 2 000 000 for boligen din.